top of page
  • Writer's pictureArissa Azman

Pengundi kali pertama mahukan lebih ramai golongan profesional muda, wanita dalam kabinet

19 Disember 2021

KUCHING: Pengundi belia kali pertama mengharapkan kerajaan yang diwakili dengan baik untuk menangani isu-isu penting, termasuk kemiskinan bandar dan peluang pekerjaan yang lebih baik untuk generasi muda.


Graduan Psikologi Nayli Bisnu berkata adalah perlu untuk mempunyai kabinet negeri dengan perwakilan daripada pelbagai latar belakang untuk memahami bagaimana isu boleh diselesaikan.


“Kami memerlukan lebih ramai pemimpin profesional muda yang boleh lebih memahami (keperluan) generasi baharu, serta lebih ramai wanita dan lebih ramai wakil minoriti kaum.


"Suara yang dipersembahkan dengan baik dan diterima oleh kumpulan ini adalah apa yang kita perlukan jika penambahbaikan adalah apa yang kita mahukan untuk masa depan."


Bisnu, 24, juga berkata pembangunan infrastruktur dan ekonomi perlu diutamakan termasuk menangani ketidakseimbangan ekonomi antara kaum di Sarawak.


"Kebajikan, sara hidup dan kos sara hidup rakyat mesti menjadi perhatian kerajaan negeri. Saya harap kemiskinan dapat ditangani, bukan sahaja kemiskinan luar bandar tetapi kemiskinan bandar juga," katanya.


Bisnu, pengundi kali pertama di kerusi DUN Samariang di sini, berkata beliau berasa "bersedia" untuk membuang undi kerana beliau telah didedahkan dengan politik sejak kecil.


Tambahnya, selain daripada melaksanakan hak demokrasinya, keputusannya untuk mengundi juga adalah untuk menunaikan tanggungjawabnya sebagai rakyat untuk memilih kerajaan yang terbaik.


"Saya tahu suara saya penting untuk sebarang peningkatan yang kami ingin lihat, dan saya percaya pengundian adalah salah satu cara untuk didengari," katanya.


Seorang lagi pengundi kali pertama, Tiffany Vera, berkata beliau berharap kerajaan negeri yang dipilih akan menangani isu-isu berkaitan peluang pekerjaan dan kadar pengangguran yang tinggi.


Beliau berkata graduan sedang bergelut untuk mencari pekerjaan, terutamanya selepas wabak melanda negara.


“Saya berharap kerajaan negeri akan mendengar suara rakyat untuk menyediakan dasar yang lebih baik bagi memenuhi keperluan kita, dan lebih terbuka untuk menerima maklum balas dan kritikan daripada rakyat khususnya golongan belia kerana kita adalah generasi masa depan Sarawak. "


Mahasiswa itu, seorang pengundi di Tupong, berkata dia teruja dan bimbang untuk membuang undi.


"Ia memberi saya rasa tanggungjawab yang besar untuk menjadi sebahagian daripada sesuatu yang menentukan perubahan dalam negeri dan masyarakat kita."


Mohd Khairulazlan Ali dari Miri berkata beliau berharap kerajaan negeri baharu akan menumpukan kepada memperluaskan sumber pendapatan, yang seterusnya akan menghasilkan peningkatan peluang pekerjaan.


Pelajar ijazah kejuruteraan awam itu berkata adalah penting untuk menyediakan lebih banyak peluang kepada belia Sarawak meningkatkan taraf hidup dan taraf hidup mereka.


Khairulazlan, 22, juga berkata graduan Malaysia mengambil masa purata enam tahun untuk menamatkan pengajian tinggi, memberikan mereka sedikit masa untuk memperoleh pengalaman yang sesuai bagi memenuhi permintaan pasaran.


"Ini terlalu lama berbanding dengan negara lain."


Beliau juga menyatakan bahawa bandarnya telah mencapai banyak kemajuan sejak beberapa tahun kebelakangan ini, dan beliau berharap ia akan terus bertambah baik dengan mantap.

bottom of page