top of page
  • newsatmy

Penilaian Prof. Jayum Jawan Ke Atas Pencapaian Setahun Pemerintahan Perikatan Nasional.

4 Mac 2021


Berikut disiarkan transkripsi wawancara penuh antara moderator, Dr. Kamarul Zaman Yusoff dari Universiti Utara Malaysia (UUM) dengan Prof. Jayum Jawan dari Universiti Putra Malaysia (UPM) dalam Bicara Khas Politik PINTAR bersempena setahun pemerintahan PN pada 1 Mac 2021.


Dr. Kamarul Zaman: Apakah perkara utama yang Prof. paling berpuas hati dengan prestasi kerajaan PN setelah setahun memerintah?


Prof. Jayum Jawan: Soalan itu baguslah. `Apa yang saya puas hati?’ Saya melihat kepemimpinan kerajaan PN dari segi keikhlasan dan kesungguhan seorang pemimpin nombor satu negara, saya rasa itu sesuatu yang paling berharga.


Kita tahu bahawa mengikut sejarah beberapa bulan yang lalu, 12 bulan yang lalu, beliau bukan orang yang mencari nak jadi Perdana Menteri, tapi tiba-tiba tanggungjawab itu jatuh ke pangkuan beliau. Kerana ada yang mencari tapi tidak dapat. Itu yang pertama.


Kemudian yang kedua, beliau menjadi Perdana Menteri dalam satu suasana yang amat mencabar, semasa pandemik, ini sesuatu yang tidak dapat diramalkan, paling mencabar berbanding politik yang beliau perlu tangani, itu tak ada masalah, itu hal yang kecil bagi beliau kerana beliau orang yang berpengalaman, sudah jadi Menteri Besar Johor, Menteri, Timbalan Menteri dan sebagainya, saya rasa itu hal yang kecil bagi beliau.


Tapi yang penting menangani pandemik, hendak menjamin kesihatan semua warga, saya rasa itu suatu legasi yang beliau akan tinggalkan untuk kita semua.


Kamarul: Jadi apa pula perkara yang Prof. paling tak puas hati dengan kerajaan PN?

Jayum: Tak puas hati? Saya rasa tidak adil untuk saya kata saya tak puas hati kerana baru setahun, satu tahun itu tak panjang masa sedangkan tujuh Perdana Menteri sebelum ini pun saya tak puas hati juga.


Tak banyak benda yang dicapai, tapi ini nak mengharapkan dia mencapai lebih banyak daripada apa yang sudah dicapai oleh orang lain dalam masa satu tahun saya rasa tidak adil.


Kerajaan kita banyak kelemahan, kelemahan dari segi pelaksanaan dasar. Membuat dasar pandai dan bagus, termasuklah kerajaan pimpinan Tan Sri Muhyiddin Yassin. Saya rasa tak ada orang mempertikaikan bagusnya Dasar Kemakmuran Bersama, Dasar Perpaduan, Pelan Tindakan Perpaduan 2030, saya rasa itu cukup baik. Tapi saya lebih mahu melihat kepada pencapaian nanti, pelaksanaan dasar itu, apakah matlamat boleh tercapai, sejauh mana matlamat yang ditetapkan itu tercapai, di sini kebanyakan pemimpin tadi gagal.


Dan kegagalan itu saya tidak pula menyalahkan pemimpin kerana mereka membuat dasar dan orang lain yang melaksanakannya. Birokrasi Persekutuan, Ketua Setiausaha Negara, Ketua Setiausaha Kementerian dan Ketua-ketua Badan Berkanun, kalau mereka tidak cukup faham tentang dasar, semangat dasar itu tadi, jadi pelaksanaan akan menyimpang daripada apa yang dikehendaki oleh dasar itu tadi. Jadi begitulah jawapan kepada soalan itu.


Kamarul: Apakah mungkin kekangan Covid-19 menjadikan pelaksanaan dasar-dasar ini tidak mampu berjalan dengan baik? Apakah mungkin kerajaan PN ini `will do better without Covid-19’?


Jayum: `No, it has nothing to do with it’. Kegagalan mencapai matlamat, kegagalan dalam pelaksanaan, itu tak ada kena-mengena dengan Covid-19. Ia kena-mengena dengan pelaksana dasar. Pelaksana dasar ialah Ketua Setiausaha Negara, Ketua Setiausaha Kementerian, Ketua-ketua Eksekutif Badan-Badan Berkanun, ini orang yang perlu difahamkan dasar-dasar tadi supaya mereka faham, misalnya apakah mereka faham tentang dasar perpaduan yang baru dilancarkan, pelan tindakan, jadi adakah apa yang mereka buat di universiti, di kementerian, di badan-badan berkanun, selari dengan apa yang diutarakan dalam dasar yang baru dilancarkan tadi. Jadi mereka perlu disekolahkan dulu supaya mereka faham dan baru mereka boleh melaksanakannya di peringkat kementerian, jabatan dan badan-badan yang mereka ketuai tadi.


Kamarul: Apakah ini boleh dikaitkan dengan kelemahan jentera penerangan kerajaan seperti Kementerian Komunikasi contohnya sebab waktu PH kalah dulu pun PH sering menyalahkan kegagalan jentera penerangan?


Jayum: Bukan saja jentera penerangan, kebanyakan jentera kementerian. Misalnya kalau kita lihat banyak kementerian, kementerian dipenuhi oleh satu kaum, jadi bagaimana satu kaum boleh menggubal atau melaksanakan sesuatu bagi pihak orang lain, jadi dia tak faham sentimen orang lain. Jadi kita perlu, kalau mengikut dasar perpaduan negara tadi, kita perlu `diversify’, `diversify’ kementerian jabatan itu tadi. Jadi itu hal yang perlu dilaksanakan oleh Ketua Setiausaha Negara, bukan oleh Perdana Menteri. Perdana Menteri dah beri garis panduan, jadi mereka kena patuh, faham dan laksanakan di peringkat masing-masing.


Kamarul: Seterusnya, Prof, berapa `percent’ nak bagi markah kepada kerajaan PN?

Jayum: Dua peringkat, dua bahagian markah, tak boleh satu bahagian saja. Satu, kalau kepemimpinan Tan Sri Muhyiddin itu tak ada masalah, saya boleh bagi A. Tapi yang satu lagi, dari segi pelaksanaan, itu kalau di universiti dia kata `TL’, “Tidak Lengkap”, masih menunggu nak melihat apa yang akan dilaksanakan di peringkat kementerian-kementerian, jabatan-jabatan dan selainnya untuk mencapai matlamat yang telah ditetapkan dan dilancarkan dalam dua dasar yang telah saya sebutkan tadi.


Itu belum lagi ketara. Yang ini markah “Tidak Lengkap” saya bagi, bergantunglah kepada apa yang akan dilaksanakan di peringkat itu tadi, jadi ada markah yang tertunggak.


Kamarul: Penilaian Prof. ke atas Tan Sri Muhyiddin sendiri selaku Perdana Menteri tak ada masalah ya?


Jayum: `I think, personally, he is a good man’. Kesungguhan pun nampak, kepemimpinan beliau pun nampak, and `he is a caring man, praying all the time for our health and safety. So I think we haven’t seen that in many previous Prime Ministers. So I thought that was something unique about the man.’


Kamarul: Apa tindakan yang berbeza Prof. lakukan jika Prof. jadi Perdana Menteri Malaysia?


Jayum: `If I am the Prime Minister of Malaysia, the first thing I would do is I will equip myself with political secretaries that will come from all various ethnic groups. Supaya saya faham orang Melayu, orang Cina, orang India, orang Kadazan Dusun, orang Dayak dan sebagainya untuk memberi saya pandangan kedua supaya apa yang saya lakukan sebagai Perdana Menteri menepati citra rasa Melayu, Cina, India, Dayak dan Kadazan Dusun.


Kemudian yang kedua, kalau saya Perdana Menteri, saya akan pendekkan tempoh menteri-menteri yang tidak perform. Dan kemudian yang ketiga, saya akan arahkan Ketua Setiausaha Negara, Ketua Setiausaha Kementerian itu semua tadi belajar fahami dasar saya, laksanakan dasar saya, jadi saya akan pantau. Jadi dengan itu saya rasa tiada apa masalah, Malaysia akan mencapai apa yang disenaraikan oleh Tan Sri Muhyiddin dalam dua dasar yang saya sebutkan tadi.


Kamarul: Berapa lama untuk Prof. menilai seseorang menteri sebelum nak pecat atau nak tukar itu, setahun, enam bulan, dua tahun?


Jayum: Tak payah lama sangat, kalau dia dah cakap salah tu buang terus, kenapa perlu tunggu beberapa bulan? Rakyat tidak boleh menunggu orang belajar jadi menteri. Bila dia jadi menteri, dari hari yang pertama, dia boleh menjalankan tugas sebagai menteri. Kalau tak tahu, belajar, baca buku, belajar daripada orang lain. Rakyat tak ada masa nak menunggu seseorang itu belajar nak jadi menteri. Tidak adil untuk minta rakyat menunggu dia pandai jadi menteri.


Kamarul: Soalan seterusnya kita pergi kepada lima menteri terbaik dan lima menteri yang paling Prof. tak puas hati?


Jayum: Saya tak mahu namakan nanti takut kena saman, saya takut bankrap. Memadai saya katakan begitulah, sukar nak cari menteri-menteri yang hebat-hebat.


Kamarul: Dengan pergolakan politik yang kelihatan seperti tidak berkesudahan sekarang, sejauh manakah Prof. melihat kerajaan PN akan mampu bertahan?


Jayum: Dia sudah bertahan satu tahun, dia boleh bertahan satu tahun lagi. `I think kerajaan PN is being distracted by so many people who want to bring it down, who make all kinds of claim, they have the number. We have heard that so many time already, “we have the number”, and I think this is a big disservice to society, big disservice to Malaysia. We are in a pandemic, we need to overcome this, we need to stabilize this, and I think the government of the day, they deserve to get a little support in order to ride above this, because I think we have to believe that, since I said that this looks like an honest and a sincere leader.’


Kamarul: `Prof, does Prof think that UMNO will fare much better if it were to dump BERSATU and PN?’


Jayum: Saya rasa zaman keagungan UMNO sudah berlalu, UMNO tak akan kembali ke zaman kegemilangan dia. UMNO pada pandangan saya akan menjadi parti yang kedua dalam sistem dua parti tadi, sama ada dia pergi kepada BERSATU atau dia pergi kepada UMNO, itu tarik tali. Itu yang saya maksudkan tadi, sistem dua parti, tetapi bukan sistem dua parti untuk Malaysia, sistem dua parti untuk orang Melayu, yang menentukan corak sistem politik yang akan diamalkan selepas pilihan raya tadi, jadi sama ada puak Melayu A atau puak Melayu B yang akan mengemudikan pemerintahan, jadi bila itu dah ada ketentuan barulah yang lain-lain tu tadi `just fall into the file lah’.


Kamarul: Apa yang Prof. jangkakan akan berlaku dalam PRU-15, apakah mungkin akan terbentuk jajaran politik baharu selepas PRU-15 ini? Jayum: Saya menjangkakan pertandingan yang hebatlah dan saya rasa tidak ada satu pakatan yang kukuh, maksudnya tadi tidak ada pembahagian, “kerusi saya banyak ini saya nak bertanding, saya bagi awak banyak ini”, saya rasa semua akan bertanding di semua kerusi yang mereka fikir mereka boleh menang, kerana itu penting ya, kalau kita nak kedudukan, misalnya kalau saya ketua parti A, jadi saya tak mahu mengalah, saya mahu parti saya bertanding di semua kerusi yang saya fikir parti saya boleh menang, kerana yang penting nanti ialah jumlah kerusi yang dimenangi oleh sesuatu parti akan menentukan kedudukan mereka di dalam pakatan campuran yang membentuk kerajaan kemudian, jadi jumlah itu yang menentukan. Sebab itu saya rasa tidak ada parti yang mahu diberi 20, 30 kerusi sahaja. Dengan itu saya fikir akan meriah PRU yang akan datang.


-

bottom of page