top of page
  • Writer's pictureArissa Azman

PN lancar manifesto 'Melaka Prihatin' - Rafiq Naizamohideen

10 NOVEMBER 2021

MELAKA: Perikatan Nasional (PN) akan melancarkan manifesto 'Melaka Prihatin', yang memfokuskan kepada penyelesaian masalah rakyat termasuk banjir dan isu air di negeri ini, jika diberi mandat oleh rakyat pada pilihan raya pada 20 Nov ini, kata pengerusinya Datuk Mohd Mohd. Rafiq Naizamoideen.


Beliau berkata, manifesto itu turut memfokuskan usaha memulihkan ekonomi negeri yang terjejas akibat COVID-19, selaras dengan hasrat PN mengembalikan zaman kegemilangan Melaka di dunia.


“Sebab itu kita letak muka baharu, kerana 90 peratus calon baharu mempunyai latar belakang pendidikan tinggi, karisma dan kredibiliti yang boleh memberi kekuatan kepada kerajaan.


"Saya melihat banyak isu yang perlu diberi tumpuan, usaha kita mesti selari dengan 'Prihatin' (prihatin); selepas pandemik, majoriti rakyat mengharapkan kerajaan yang prihatin dan dipilih. Sebab itu saya fikir 'Melaka Prihatin' adalah teras manifesto, yang akan dilancarkan oleh Pengerusi PN, Tan Sri Muhyiddin Yassin," katanya.


Bagaimanapun, Mohd Rafiq ketika ditanya, enggan mendedahkan tarikh manifesto itu akan dilancarkan, tetapi akan memaklumkan kepada media dua atau tiga hari sebelum tarikh pelancaran.


Mengulas senarai 28 calon PN yang mana 43 peratus daripadanya berumur 40 tahun ke bawah, Mohd Rafiq berkata, adalah menjadi komitmen PN untuk menyediakan pengganti bagi peringkat kebangsaan dan negeri, selain mengiktiraf peranan wanita dengan menampilkan enam calon wanita dalam pilihanraya.


Mengenai pertembungannya dengan tiga calon lain dalam pertembungan empat penjuru di DUN Telok Mas, Mohd Rafiq berkata, ia meraikan proses demokrasi, selain melihat ia sebagai persaingan sihat antara calon parti gabungan politik dan calon bebas.


Mohd Rafiq akan berdepan Datuk Ashraf Mukhlis Minghat dari Pakatan Harapan (PH) yang juga setiausaha Amanah Melaka, Datuk Abdul Razak Abdul Rahman (BN) dan Muhammad Ariff Adly Mohammad (Bebas).


Suruhanjaya Pilihan Raya menetapkan hari ini sebagai hari penamaan calon manakala hari pengundian bagi pilihan raya Melaka pada 20 Nov dan pengundian awal pada 16 Nov berikutan pembubaran Dewan Undangan Negeri pada 4 Okt apabila empat ADUN menarik balik sokongan mereka kepada ketua menteri.


Empat ADUN itu ialah Datuk Seri Idris Haron (BN-Sungai Udang), Datuk Nor Azman Hassan (BN-Pantai Kundor), Datuk Norhizam Hassan Baktee (Bebas-Pengkalan Batu) dan Datuk Noor Effandi Ahmad (Bersatu-Telok Mas).

bottom of page