top of page
  • admin

Presiden MCA terima surat peguam kali kedua


AHLI Parlimen Ayer Hitam, Wee Ka Siong menerima surat peguam kedua susulan kenyataannya berkaitan kos harga telur import yang lebih mahal dari telur tempatan.


Dalam surat yang diserahkan padanya hari ini, Presiden MCA itu kini diberi masa 72 jam untuk membuat ‘pembetulan’ terhadap kenyataannya di parlimen dan media sosial atau berdepan tindakan lanjut.


Bagaimanapun Ka Siong berkata, beliau tidak gentar dan tetap mempertahankan kenyataan yang telah dibuat dalam Dewan Rakyat.

“Tiada siapa yang dapat menghalang saya untuk bersuara demi kepentingan rakyat jelata.

“Tiada siapa dapat menghentikan saya daripada menjadi jurucakap rakyat!” katanya, lapor MalaysiaKini.


Dalam kenyataan menerusi media sosial, beliau berkata, menyerahkan perkara itu kepada peguamnya untuk tindakan selanjutnya.


Wee sebelum ini membawa tiga jenis telur yang berbeza–telur India, telur Omega dan telur tempatan–ke Dewan Rakyat dan membandingkan saiz dan harganya.


Wee mendakwa telur dari India dibeli dengan harga 50sen walaupun saiznya lebih kecil manakala telur keluaran tempatan dikawal pada harga 45sen.


Menteri Pertanian dan Keselamatan Makanan, Datuk Seri Mohamad Sabu sebelum ini berkata pengimportan telur dari India hanyalah langkah sementara sehingga bekalan tempatan stabil.


Pengimport telur itu sebelum ini berkata, Wee tidak sedar kepentingan untuk memenuhi keperluan dalam negeri dengan hanya menumpukan kepada keuntungan.


Mereka juga mendakwa bahawa kenyataan Wee menyebabkan kerugian dan mencemarkan nama baik mereka.

bottom of page