top of page
  • Writer's pictureArissa Azman

PRN Johor: Calon PRN PBM akan menjalani ujian anti rasuah

13 Februari 2022

PETALING JAYA: Parti Bangsa Malaysia (PBM) akan memastikan semua calonnya yang bertanding pada pilihan raya negeri Johor akan datang lulus ujian psikometrik antirasuah (RBTAG) seperti yang disyorkan oleh #RasuahBusters.


Timbalan Presidennya Haniza Mohamed Talha berkata ini selaras dengan aspirasi pengundi yang mahukan pemimpin yang bersih dan bertanggungjawab.


"Arahan parti ini juga selaras dengan enam teras teras PBM. Johor akan menjadi pilihan raya sulung parti dan kami mahu calon kami bersih dan bebas rasuah supaya mereka boleh menjalankan tugas dengan penuh kredibiliti dan tanggungjawab sekiranya mereka dipilih," katanya dalam satu kenyataan.


Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) mengumumkan pengundian bagi pilihan raya negeri Johor akan diadakan pada 12 Mac, dengan penamaan calon pada 26 Feb.


Haniza yang juga ADUN Lembah Jaya berkata langkah itu bukan sahaja membantu meningkatkan integriti semua calon yang berpotensi, malah membantu melahirkan pemimpin yang lebih baik.


Khamis lalu, Ketua Penerangan PBM Zakaria Abdul Hamid berkata parti itu akan bertanding dua kerusi dalam pilihan raya negeri Johor.


“Parti Bangsa Malaysia akan mengumumkan kerusi yang akan ditandingi dan nama calon sebelum hari penamaan calon 26 Feb,” tambahnya.


Menurut Zakaria, pilihan raya negeri Johor adalah platform terbaik untuk parti itu memperkenalkan agenda "Great Reset 2030".


Pegawai Perhubungan Strategik Rasuah Busters Wan Normi ​​Hasan berkata kesediaan pimpinan PBM Selangor untuk menjalani ujian RBTAG, menjadikan mereka parti politik ketiga selepas Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) dan Parti Pejuang Tanah Air (Pejuang) untuk melaksanakan ujian berkenaan kepimpinan parti atau calon pilihan raya.


“Pada masa sama, kita juga menjemput semua Ahli Dewan Undangan Negeri dan Ahli Parlimen lain untuk mengambil ujian tersebut,” katanya.

bottom of page