top of page
  • Writer's pictureArissa Azman

PRN Melaka tidak sepatutnya berlaku – Azmin

10 Oktober 2021

KUALA LUMPUR: Pilihan Raya Negeri (PRN) susulan pembubaran Dewan Undangan Negeri (DUN) Melaka tidak sepatutnya berlaku, kata Menteri Kanan Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali.


Beliau berkata perhatian ketika ini sepatutnya tertumpu kepada usaha menangani pandemik COVID-19 dan memulihkan ekonomi.


Ahli Parlimen Gombak itu juga menyuarakan kebimbangannya jika PRN diteruskan maka ia akan mengganggu proses pemulihan negara yang terjejas daripada segenap sektor terutamanya sektor pelancongan di Melaka.


“Ya memang kita melihat perkara ini secara serius sebab tumpuan Kerajaan Persekutuan sebelum ini di bawah Tan Sri Muhyiddin Yassin dan sekarang di bawah Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob (ialah) kita meneruskan usaha-usaha untuk menangani masalah pandemik dan memulihkan ekonomi.


“Walaupun sudah ada tanda-tanda positif yang semakin baik tetapi kita masih bergelut dengan masalah ini. Kita tidak mahu ada lonjakan tiba-tiba (kes positif COVID-19) kerana wujudnya PRN.


“Sebab itu kita harus lihat Melaka ini sebuah negeri pelancongan dan kita baru saja nak buka sempadan (negeri) untuk memulihkan sektor pelancongan. Saya bimbang perkara ini akan terganggu,” katanya.


Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan Dewan Terbuka Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Dato Ahmad Razali dan penyerahan bantuan kepada penduduk setempat di Ampang, hari ini.


Dalam majlis itu, Mohamed Azmin yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bukit Antarabangsa turut menyampaikan bantuan komputer riba kepada lima pelajar yang berjaya menyambung pengajian ke universiti.


Mengulas lanjut situasi pembubaran DUN Melaka, Mohamed Azmin berkata sebagai kerajaan bertanggungjawab, kerajaan akan meneliti dan memperhalusi perkara itu mengikut lunas undang-undang serta perlembagaan.


“Apa juga keputusan yang kita buat mestilah berlandaskan undang-undang dan perlembagaan negeri Melaka dan peringkat persekutuan. Ini sedang kita teliti,” katanya.


Sekiranya PRN tidak dapat dielakkan, Azmin selaku Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi BERSATU berkata sebagai sebuah parti politik sudah tentulah harus bersiap sedia.


Katanya kerjasama yang dijalankan antara parti politik yang mentadbir kerajaan selama dua tahun harus dipertahankan.


“Ini kerana rakyat ingin melihat perpaduan, rakyat ingin melihat permuafakatan yang erat kerana hanya dengan perpaduan serta kerjasama erat ini, kita dapat mengatasi masalah pandemik dan pemulihan negara,” katanya.


Selasa lalu, Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menerima pemakluman rasmi berhubung pembubaran DUN Melaka penggal ke-14 dan satu PRN perlu diadakan dalam tempoh 60 hari dari tarikh pembubaran itu.


Speaker DUN Melaka, Datuk Seri Ab Rauf Yusoh sebelum itu mengumumkan DUN Melaka dibubarkan pada 4 Oktober setelah dipersetujui Yang Dipertua Negeri, Tun Mohd Ali Rustam.


DUN Melaka dibubarkan pada 4 Oktober susulan tindakan empat ADUN iaitu Datuk Seri Idris Haron (UMNO-Sungai Udang), Datuk Nor Azman Hassan (UMNO-Pantai Kundor), Datuk Norhizam Hassan Baktee (Bebas-Pengkalan Batu) dan Datuk Noor Effandi Ahmad (BERSATU-Telok Mas) yang mengumumkan hilang kepercayaan dan menarik sokongan terhadap kepemimpinan Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Sulaiman Md Ali.

bottom of page