top of page
  • Writer's pictureArissa Azman

PRN Sarawak: Jangan jadikan larangan penjualan arak sebagai aksi politik

7 Disember 2021

KUCHING: Sarawak tidak bercadang untuk mengawal penjualan minuman keras di kedai runcit, kedai serbaneka dan kedai ubat Cina atau mengehadkan penjualan bir di kedai kopi.


Presiden Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP) Datuk Seri Dr Sim Kui Hian berkata Sarawak mempunyai Ordinan Pihak Berkuasa Tempatan sendiri yang mengawal operasi pihak berkuasa tempatannya.


“Ramai orang tidak sedar bahawa kita (Sarawak) mempunyai autonomi sendiri setakat kerajaan tempatan (seperti yang termaktub dalam Perlembagaan Malaysia).


"Jadi, apa yang berlaku di Semenanjung Malaysia tidak akan menjejaskan kita di Sarawak kerana kita terikat dengan arahan dan dasar kerajaan negeri kita," katanya kepada pemberita pada sidang media di pejabat SUPP cawangan Batu Kawah di sini hari ini.


Sim yang juga Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan sementara berkata Sarawak telah membenarkan penjualan arak dan bir selama bertahun-tahun dan ia tidak pernah menjadi isu.


“Mereka yang menjadikan ia sebagai isu (penjualan arak) di Sarawak sudah pasti menggunakannya untuk perbatuan mereka sendiri atau sebagai aksi politik.


“Di Sarawak, kami sentiasa memastikan dasar kami digubal berdasarkan keperluan dan kepentingan masyarakat berbilang budaya, kaum dan agama dan kami menghormati setiap kaum di Sarawak untuk memastikan kestabilan, keamanan dan keharmonian,” tambahnya.


Sim juga merupakan calon Gabungan Parti Sarawak (GPS) yang akan mempertahankan kerusi Batu Kawahnya pada pilihan raya Sarawak ke-12 pada 18 Dis. Beliau berdepan Dr Kelvin Yii dari DAP dan dua lagi lawan dari Parti Bumi Kenyalang dan Aspirasi.


Pada Ahad, Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng menuduh kerajaan persekutuan campur tangan dalam gaya hidup adat dan amalan perniagaan orang bukan Islam di negara ini.


Beliau berkata ini dapat dilihat dengan langkah Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) melarang kedai runcit, kedai serbaneka dan kedai ubat Cina daripada menjual minuman keras.


Selain itu, ahli Parlimen Bagan itu berkata kerajaan Perlis melalui majlis tempatannya juga mengehadkan penjualan bir di kedai kopi di negeri ini kepada hanya empat karton sehari.


Lim berkata Menteri bukan Islam dalam Kabinet, khususnya dari Sabah dan Sarawak, mesti bertanggungjawab sepenuhnya dan menjelaskan mengapa mereka tidak berhenti sebaliknya membenarkan atau menyokong dasar ekstremis itu.

bottom of page