top of page
  • Writer's pictureNihaba

PRU 15-Selain Kelantan,Terengganu PAS Kedah juga cadang guna logo PAS


ALOR SETAR,2 Sept: Ketua Pengarah Pilihan Raya PAS Pusat Sanusi Md Nor berkata, ramai pengundi dan penyokong parti itu alergi terhadap warna biru Perikatan Nasional (PN), yang disifatkan sebagai “bayang-bayang” kepada warna biru tua Barisan Nasional (BN).


Beliau berkata, tindakan memperbetulkan keadaan itu perlu diambil dengan kembali mempertimbangkan penggunaan logo bulan PAS pada pilihan raya umum ke-15 (PRU15) yang lebih “serasi” dengan pengundi parti itu khususnya di negeri Kelantan, Terengganu dan Kedah, yang ditadbirnya. katanya ketika berucap di Muktamar Pemuda PAS Ke-63 malam tadi.


Beliau yang juga menteri besar Kedah berkata, PAS Kelantan sudah menyatakan hasrat mahu menggunakan simbol bulan dalam PRU15 dan hasrat sama turut disuarakan PAS Terengganu.


Sabtu lalu, Pengarah Pilihan Raya PAS Terengganu, Ariffin Deraman mencadangkan PN menggunakan lambang parti itu pada PRU15.


Ariffin yang juga pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Kebudayaan dan Teknologi Maklumat negeri dilaporkan berkata, cadangan itu dibangkitkan susulan senario politik di Pantai Timur berbeza berbanding di peringkat persekutuan.


Cadangan itu kemudian dipersetujui rakan gabungan mereka, Bersatu Terengganu.

Bagaimanapun, Sanusi mengakui terdapat penolakan daripada rakan komponen PN yang lain kerana mereka sudah pun mencetak bahan kempen PRU15.


Sanusi kemudian meminta perwakilan pemuda membawa usul penggunaan bendera PAS pada PRU15 di Muktamar PAS Ke-68 esok untuk dipertimbang kepimpinan tertinggi parti di peringkat pusat.


Selain PAS dan Bersatu, PN turut dianggotai Gerakan, Parti Solidariti Tanah Airku (Star) dan Parti Progresif Sabah (SAPP).

bottom of page