top of page
  • Writer's pictureArissa Azman

Pulau Pinang tidak bercadang untuk mengawal penjualan arak di kedai serbaneka

30 NOVEMBER 2021

GEORGETOWN: Pulau Pinang tidak bercadang mengawal penjualan arak di kedai runcit di negeri ini seperti yang dicadangkan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL).


Pengerusi Jawatankuasa Infrastruktur Negeri Zairil Khir Johari (DAP - Tanjung Bungah) berkata undang-undang sedia ada di bawah Akta Pengangkutan Jalan sudah memadai untuk menangani pemanduan dalam keadaan mabuk.


“Negeri tidak bercadang untuk mengenakan kawalan tambahan ke atas penjualan arak,” katanya menjawab soalan tambahan Mohd Yusni Mat Piah (Pas – Penaga) pada persidangan DUN, di sini.


Yusni bertanya sama ada kerajaan negeri akan mencontohi langkah DBKL yang melarang penjualan minuman keras di kedai serbaneka dan kedai ubat Cina.


“Kita lihat ramai nyawa tidak berdosa terkorban akibat memandu dalam keadaan mabuk.


"Adakah kerajaan negeri mempunyai rancangan untuk mengawal penjualan arak, sama seperti DBKL?" dia telah bertanya.


Terdahulu, Zairil berkata kerajaan negeri tidak mempunyai rekod mereka yang membeli minuman keras di negeri ini.


Beliau berkata ini kerana tiada peruntukan undang-undang yang memaksa pembeli mendaftarkan butiran mereka semasa membeli minuman keras.


Dilaporkan bahawa larangan penjualan arak di kedai runcit, kedai serbaneka dan kedai ubat Cina berkuat kuasa pada 1 Nov.


"Langkah itu nampaknya diterima oleh semua," kata Yusni kepada rumah agung itu.


Tindakan DBKL itu juga telah menyebabkan pelbagai pihak menggesa agar larangan arak diterbalikkan.


Sementara itu, Datuk Muhamad Yusoff Mohd Noor (Umno - Sungai Dua) ​​turut menggesa hukuman lebih berat dikenakan terhadap pemandu mabuk.

bottom of page