top of page
  • Writer's pictureArissa Azman

"Semak rang undang-undang Anti-Lompat Parti" - Nurul Izzah

10 April 2022

KUALA LUMPUR: Ahli Parlimen Permatang Pauh, Nurul Izzah Anwar mahu strategi undang-undang rang undang-undang Anti Lompat Parti dikaji semula.


Beliau berkata ia adalah kerana rang undang-undang pindaan itu bergantung kepada kebimbangan kerajaan yang sentiasa berubah.


“Berapa banyak pindaan ini bergantung kepada niat murni kerajaan?


"Jika semuanya bergantung kepadanya, maka ia bergantung kepada landskap yang sentiasa berubah.


"Ia memberi kuasa kepada kerajaan untuk melucutkan kerusi Ahli Parlimen mereka secara kekal. Kita perlu mengkaji semula strategi perundangan ini," kata Pengarah Pilihan Raya PKR itu dalam catatan Twitter malam tadi.



Beliau berkata demikian sebagai menjawab kenyataan seorang peguam bahawa cadangan pindaan rang undang-undang Anti-Lompat Parti adalah sangat berbahaya.


Peguam itu mendakwa ia tidak akan menghentikan lompat parti oleh wakil rakyat tetapi membenarkan kerajaan menyalahgunakan kuasa untuk mengawal parti politik lain.


Rang undang-undang itu akan menyebabkan seseorang Ahli Parlimen kehilangan kerusinya.


Perkara 48 Perlembagaan memperuntukkan situasi di mana Ahli Parlimen kehilangan kerusi mereka.


Pindaan Perkara 10 tanpa meminda Perkara 48 tidak akan menghalang mana-mana wakil rakyat persekutuan yang dipilih daripada melompat dan sebarang rang undang-undang yang diluluskan akan dianggap tidak mengikut perlembagaan.


Sebaliknya, apa yang dilakukan oleh cadangan pindaan Perlembagaan Persekutuan adalah untuk membenarkan undang-undang dibuat untuk mengawal keanggotaan Ahli Parlimen dalam parti politik.


Sebagai contoh, secara hipotesis, undang-undang boleh diluluskan untuk memecat ahli parlimen daripada parti politik mereka kerana didenda RM1,000.


Contoh lain ialah, undang-undang juga boleh diluluskan untuk mengenakan syarat lain seperti menyebabkan Ahli Parlimen ditangkap atas alasan keselamatan negara atau didakwa di mahkamah kehilangan keahlian dalam parti politik.


Peguam juga mendakwa, pada dasarnya, pindaan yang dicadangkan itu akan menyebabkan ahli Parlimen kehilangan kebebasan berpersatuan apabila terlibat dalam parti politik.


Beliau mendakwa ia adalah contoh yang berbahaya kerana kerajaan mempunyai kawalan yang lebih besar ke atas parti politik dan rang undang-undang itu hanyalah alasan.

bottom of page