top of page
  • newsatmy

Skuasy: Tiada aksi Kejohanan Berpasukan Dunia lelaki di KL

30 NOVEMBER 2021

KUALA LUMPUR: Kejohanan Berpasukan Dunia lelaki, yang dijadualkan pada 7-12 Dis di Kuala Lumpur, telah dibatalkan.


Sebab utama di sebaliknya ialah kebimbangan terhadap varian Covid-19 Omicron dan sama ada semua pasukan akan dibenarkan masuk ke Malaysia.


"Kami berasa kecewa untuk mengumumkan bahawa acara berpasukan dunia tahun ini telah dibatalkan. Bersama-sama Persatuan Raket Skuasy Malaysia (SRAM), kami telah bekerja keras untuk meletakkan acara itu berlatar belakangkan pandemik Covid-19 global yang telah sudah menyebabkan acara itu dipindahkan dari New Zealand di tempat pertama," kata presiden Persekutuan Skuasy Dunia (WSF), Zena Woolridge dalam satu kenyataan.


“Saya ingin merakamkan setinggi-tinggi penghargaan kepada Jawatankuasa Olimpik Antarabangsa (IOC) dan Majlis Olimpik Malaysia (MOM) atas usaha mereka yang tidak berbelah bahagi untuk mempengaruhi pihak berkuasa bagi memastikan keupayaan semua pasukan yang mengambil bahagian termasuk Israel untuk memasuki Malaysia dan bersaing.


"Adalah penting bagi WSF bahawa tiada negara yang ingin bertanding terlepas acara itu."


Untuk rekod, Malaysia tidak mempunyai hubungan diplomatik dengan Israel.


"Saya juga ingin mengucapkan terima kasih kepada SRAM dan presiden mereka Gerard Monteiro atas kerja keras yang telah mereka lakukan untuk merancang acara itu sebelum keputusan ini.


"Fokus kami kini beralih ke arah 2022, dan kami akan bekerjasama rapat dengan negara anggota kami untuk menyediakan kalendar acara yang mantap tahun depan."


Namun begitu, Kejohanan Berpasukan Asia, yang kedua daripada tiga tajuk utama acara SRAM, akan berlangsung di Pusat Skuasy Nasional di Bukit Jalil pada hari Selasa.

bottom of page