top of page
  • Writer's pictureNihaba

Sukarkah Bina Rumah Mampu Milik?


Isu masalah rumah mampu milik yang tidak mencukupi kini bukan lagi masalah setempat yang berlaku hanya di bandar–bandar utama di Malaysia seperti Kuala Lumpur, Johor Bahru, Georgetown dan Kota Kinabalu.


Data daripada Visual Capitalist pada Februari 2021 menunjukkan Hong Kong, Vancouver, Sydney, Los Angeles, San Francisco, Shenzhen tersenarai sebagai bandar dengan harga rumah paling tidak mampu milik di dunia


Peluang pekerjaan di pusat bandar merupakan punca utama berlakunya ketidakseimbangan permintaan dan penawaran unit kediaman mampu milik.


Dianggarkan lebih daripada 330 juta isi rumah di seluruh dunia tinggal di bawah standard perumahan yang selesa.


Pada tahun 2016, harga maksimum rumah mampu milik dianggarkan bernilai RM282,000. Sedangkan harga median rumah di Malaysia adalah RM313,000 dan tidak selari dengan pendapatan isi rumah nasional pada angka RM5,228.


Apa yang lebih mengejutkan adalah, semenjak mencapai kemerdekaan dan penubuhan Malaysia, bekalan rumah mampu milik memang tidak pernah mencukupi.


Dalam masa yang sama, golongan kelas pertengahan (M40) yang menjadi tunjang utama kepada pergerakan kitaran ekonomi di Malaysia juga tersepit untuk memiliki rumah sendiri yang lebih mampu milik.


78% daripada rakyat Malaysia dalam golongan M40 bersetuju yang mereka menghadapi kesukaran untuk mendapatkan pinjaman hartanah dari bank.


58% golongan M40 inginkan rumah pada harga RM200,000 ke bawah dengan anggaran bayaran balik pinjaman hartanah untuk pinjaman 30 tahun dengan 10% deposit sebanyak RM1,200 maksimum.


Jelas sekali isu rumah mampu milik di sini sangat berkait rapat dengan penawaran harga rumah yang tidak seiring dengan gaji bukan sahaja golongan B40 bahkan M40.


Maka, tidak peliklah apabila data menunjukkan rumah mampu milik berharga RM300,000 ke atas mewakili 30% lambakan hartanah tidak terjual di Malaysia.


Data terkini rumah tidak terjual di Malaysia untuk tahun 2020 adalah 29,565 unit dengan nilai RM18.92 bilion.


Apa yang pasti, harga rumah akan terus naik, permohonan pinjaman hartanah semakin sukar, pilihan hartanah mampu milik semakin sedikit dan polisi rumah mampu milik perlu dinilai semula.


Berbalik kepada persoalan awal kita, sukarkah bina rumah mampu milik?


Barangkali ada rahsia yang hanya diketahui kerajaan, perancang bandar, pemain industri dan pembuat dasar yang kita semua belum tahu.


Sukarkah Bina Rumah Mampu Milik?


1. Bank Tanah

Tanah adalah sumber terhad dan harganya tidak murah. Harta tanah di kawasan pusat bandar dengan ‘commercial viable’ seperti Taman Tun Dr Ismail dan Shah Alam jauh lebih mahal dan bernilai berbanding di Mentakab dan Sungai Koyan.

Hal ini kerana, wujudnya peluang pekerjaan dan infrastruktur yang menghubungkan orang awam sekaligus merancakkan kitaran ekonomi di kawasan itu.


Kerajaan Negeri yang mempunyai hak sepenuhnya atas tanah perlu lebih tegas untuk membina rumah mampu milik kepada rakyat sekaligus meningkatkan pemilikan hartanah khususnya buat golongan Bumiputera.


Perlu ada political will dalam kalangan ahli politik untuk memperjuangkan pembinaan rumah mampu milik demi kesejahteraan rakyat yang semakin resah dan tersepit untuk cuba bernafas kembali dalam zaman wabak ini.


Tiada kemewahan yang lebih besar boleh diberi sebuah kerajaan melainkan sebuah kediaman.


2. Kurang Untung

Pemain industri hartanah tidak boleh terlalu ‘profit-oriented’ dalam membina rumah mampu milik untuk rakyat.


Kesan daripada tindakan pemaju hartanah yang melancarkan projek baru pada harga gila babi menyebabkan harga median hartanah terus meningkat setiap suku tahun.


Bekalan rumah yang diperlukan oleh rakyat Malaysia masih belum mencukupi tetapi banyak pula rumah yang tidak mampu dibeli oleh rakyat.


Apa yang pasti, kerajaan perlu mengawal jenis rumah yang dibina oleh pemaju hartanah supaya pembeli khususnya anak muda, masih berkemampuan untuk memiliki rumah sendiri dalam situasi pandemik ini.


3. Kajian Permintaan & Penawaran.

Dengan data dan statistik yang tepat tentang permintaan jenis hartanah, lokasi dan harga, pemaju hartanah dan agensi berkaitan boleh mendapat informasi dan maklumat yang lebih tepat sebelum menawarkan sebarang projek perumahan.

Kita perlu belajar daripada projek Forest City, Johor dengan keluasan 1,370 hektar yang kini sepi tanpa penghuni dan rancak dilelong secara online.


bottom of page