• newsatmy

Temui keikhlasan dalam hidup, penyanyi Marcell mengakui selesa peluk Islam

4 April 2021

PENYANYI Indonesia, Marcell Siahaan, akhirnya memutuskan untuk memeluk agama Islam setelah melalui pelbagai kembara spiritual sepanjang hidupnya.


Dalam satu wawancara di YouTube Daniel Mananta Network, Marcell menjelaskan alasan dia akhirnya memilih Islam sebagai pegangan hidupnya kini.


"Mengenal Tuhan Yang Satu itu menjadikan hidup lebih ikhlas," rumusnya dalam wawancara itu.


Pemilik suara lunak kelahiran Bandung yang popular dengan lagu Semusim dan Takkan Terganti itu, sebelum ini pernah berpindah-pindah agama sebelum akhirnya memutuskan untuk menjadi seorang Muslim.


Umum tahu, suami kepada Rima Melati Adam (yang beragama Islam) itu pernah menjadi penganut agama Kristian dan Buddha sebelum ini.


Dalam wawancara itu, Marcel mengaku mempelajari terlebih lebih dulu agama Islam, bermula dengan keinginan atau rasa suka mencari jawapan kepada pelbagai persoalan.


Sejak beberapa tahun lalu, Marcell tidak rasa janggal apabila mendekati majlis-majlis agama termasuk mengikuti acara tadarus al-Quran. Menurutnya, itu suatu yang dilakukannya untuk benar-benar mengenali sesuatu agama.


“Saya tidak mahu menjadi orang yang takut akan sesuatu yang saya belum fahami," ujarnya.

Lelaki berusia 43 tahun itu berkongsi, dia menemukan Islam dengan rasa selesa dan yakin.

Malah perjalanannya berpindah agama hingga bertemu agama suci Islam itu membuka banyak peluang untuknya menjadi orang yang lebih baik dan berguna.


"Jadi, saya bukan hanya melihat ini sebagai pencapaian spiritual hanya internal, malah pencapaian spiritual eksternal.


Ditanya apakah pengajaran yang telah dikutipnya sepanjang menjadi penganut kepercayaan berbeza hingga akhirnya memilih Islam, Marcell mengakui pengalaman itu membuatkannya dapat melakukan banyak perkara, dan menjadikan dirinya sesuatu yang berguna buat banyak orang.


"Saya selesa, senang dan yakin bahawa segala sesuatu itu harus ada titiknya.


"(Memeluk Islam) menciptakan struktur buat anak saya, menciptakan struktur buat isteri saya, sebagai imam. Agama yang saja jalani sekarang membuat saya menjadi ikhlas dalam segala hal kerana itu yang sangat susah. Keikhlasan itu yang selalu saya cari," tuturnya.


“Saya punya prinsip kalau saya belum mampu memanusiakan diri saya, jangan mengaku Muslim.


Apabila ditanya apakah yang dipelajarinya tentang konsep sifat ketuhanan dalam Islam, Marcell menjawab:


"Dia menjadi sesuatu yang Maha Kukuh sekali gus sesuatu yang paling dikasihi. (Sifat-sifat-Nya itu) cantik dan Agung pada masa yang sama."


Langgani Buletin Kami

  • White Facebook Icon

© 2020 by EPS Digital Tech Sdn Bhd.