top of page
  • Writer's pictureArissa Azman

TMJ gesa pindaan perundangan, audit segera ke pusat perlindungan kanak-kanak di seluruh negara

20 April 2022

KUALA LUMPUR: Tunku Mahkota Johor, Tunku Ismail Sultan Ibrahim menggesa pindaan perundangan seperti Akta Kanak-Kanak 2001, audit segera ke atas pusat perlindungan kanak-kanak di seluruh negara serta kajian menyeluruh dijalankan ke atas negeri pusat asuhan kanak-kanak di seluruh negara.


Beliau berkata demikian dalam menyampaikan mesej yang kuat kepada kerajaan, pihak berkuasa tempatan dan orang ramai bahawa kebajikan kanak-kanak terutama mereka yang tinggal di rumah perlindungan perlu sentiasa dilindungi dan dijaga dengan baik.


Putera Mahkota Johor memperincikan perkara ini dalam catatan Facebook selepas bertemu dengan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat Datuk Seri Rina Mohd Harun, Wakil Unicef ​​ke Malaysia Amanda Bissex dan pengerusi Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat Johor Puan Hajah Khairin-Nisa Ismail di Kelab Polo Diraja Johor, semalam.


Tengku Ismail berkata beliau telah mencadangkan tiga langkah penting yang perlu dijalankan bagi mengelak berulangnya kes penderaan, seperti yang melibatkan Bella, remaja Sindrom Down berusia 13 tahun yang kini menjadi pusat kes mahkamah melibatkan pengasas sebuah rumah kebajikan, Siti Bainun Ahd Razali.


“Peningkatan undang-undang semasa, seperti Akta Kanak-Kanak 2001 diperlukan segera. Ini harus merangkumi aspek pendaftaran pusat kanak-kanak, akreditasi, penilaian, pembiayaan dan pemantauan, bagi memastikan semua pengendali beroperasi secara sah dengan semangat perkhidmatan awam.


"(Selain itu,) Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) perlu mengaudit semua pusat jagaan kanak-kanak sedia ada yang diluluskan dan segera menutup mana-mana taman asuhan kanak-kanak yang tidak berdaftar dengan JKM atau beroperasi secara haram bermula di Johor serta-merta. Tindakan undang-undang juga perlu diambil terhadap pengusaha/ pemilik mana-mana pertubuhan yang dijalankan secara haram.


“Kajian segera juga perlu dilakukan mengenai syarat pusat jagaan kanak-kanak bermula di Johor ditauliahkan bersama garis panduan daripada Unicef ​​dan institusi bebas lain.


Dapatan kajian ini harus didedahkan kepada umum," katanya dalam catatan Facebook semalam.


Beliau seterusnya berkata beliau secara peribadi akan memastikan cadangan penambahbaikan diambil serius dan dilaksanakan dengan segera.


“Saya ingin menegaskan bahawa kebajikan kanak-kanak terutama yang berada di rumah perlindungan perlu sentiasa dilindungi dan dijaga dengan baik,” tambahnya.


Tengku Ismail pada 17 April lalu berkongsi bahawa beliau akan menghubungi Rina untuk menawarkan khidmat peguamnya secara percuma untuk mengadakan pemerhatian dalam perbicaraan membabitkan Bella.


Susulan itu, Rina menyambut baik tawaran Tunku Ismail untuk menyediakan peguam bagi membantu kes penderaan Bella.


Mahkamah Sesyen, pada 16 April, diberitahu bahawa pengasas Rumah Bonda Siti Bainun mula tidak menyukai Bella selepas gadis itu menarik langsir dan menanggalkannya daripada batang.


Siti Bainun, 30, didakwa atas dua pertuduhan mengabai dan mendera remaja itu sehingga menyebabkan mangsa mengalami kecederaan dari segi fizikal dan emosi. Dia mengaku tidak bersalah.


Kesalahan itu didakwa dilakukan di sebuah kondominium di Wangsa Maju di sini, antara Februari dan Jun 2021, mengikut Seksyen 31(1)(a) Akta Kanak-Kanak 2001 yang membawa hukuman penjara sehingga 20 tahun atau denda RM50,000 atau kedua-duanya, dengan syarat.

bottom of page