top of page
  • newsatmy

UMNO Sinonim Dengan Rakus Kuasa


11 Januari 2021

Iqbal

Kenyataan beberapa pemimpin Umno yang ingin memutuskan kerjasama dengan Bersatu pada PRU15 tidak mengejutkan mantan Menteri Besar Johor Osman Sapian.



Menurutnya, terdapat pemimpin Umno yang tidak bersikap jujur ketika bersama Bersatu dalam kerajaan.



Ketua Bahagian Bersatu Ayer Hitam itu mendakwa penyertaan UMNO ke dalam kerajaan Perikatan Nasional kerana ada sebilangan pemimpin parti tersebut yang mengharapkan kedudukan dan jawatan.



“Kita tidak terperanjat lagi sekarang jika UMNO ingin berbuat demikian kerana perkara ini kita sudah nampak dari awal lagi sejak mereka bersama Bersatu hanya kerana untuk menjadi sebahagian daripada kerajaan.



“Apabila jadi kerajaan dan mempunyai kedudukan, mereka jadikan ia sebagai platform untuk perkukuh kedudukan dengan meletakkan individu di jawatan berkepentingan sama ada di peringkat akar umbi seperti ketua kampung, ahli majlis atau di peringkat lebih tinggi,” katanya lapor Utusan Malaysia.



Katanya lagi, termasuklah mereka yang pernah memegang jawatan tinggi dalam kerajaan sewaktu pentadbiran BN sebelum gabungan parti politik itu tumbang pada PRU14.



“UMNO ini pemimpin mereka ramai yang tidak jujur, bukan sahaja tidak jujur dengan Bersatu, tetapi juga dengan rakyat sendiri.



“Jika hasratnya mahu membantu dan memberi manfaat kepada rakyat, mereka masih boleh berbuat demikian walaupun berada di luar kerajaan dan tidak memegang sebarang jawatan besar,” katanya.



Osman yang juga merupakan ADUN Kempas berkata antara pemimpin UMNO yang lantang bersuara ketika ini adalah mereka yang tewas dalam PRU lalu serta tidak mendapat kedudukan yang diinginkan.

bottom of page