top of page
  • Writer's pictureArissa Azman

Usul Bentang RUU Antilompat Parti sebelum akhir Mei

11 April 2022

KETUA Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini mengusulkan supaya Rang Undang-Undang (RUU) Antilompat Parti dibentangkan di Parlimen sebelum akhir bulan depan.


Menurut beliau, tujuannya bagi membolehkan pindaan Perlembagaan Persekutuan yang menjadi punca kuasa bagi penggubalan RUU berkenaan yang dibentangkan hari ini, dapat dilakukan bersama dengan pembentangan RUU Antilompat Parti.


“Kita usulkan supaya sesi berikutnya, harapannya selewat-lewatnya sebelum akhir Mei ini. Saya harap, Perdana Menteri (Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob) dapat memberikan persetujuan.


“Ini bagi membolehkan kita tahu pindaan ini berlaku khusus untuk memenuhi maksud kita dalam meminda atau mengadakan RUU ini, supaya Yang Berhormat akan mendapat kepastian yang dimaksudkan dengan pindaan ini, yang kita tahu adalah dengan menterjemahkannya dalam RUU Antilompat Parti ini.


“Saya harap jawatankuasa berkenaan akan segera bermesyuarat dan mencari kesepakatan supaya dapat dibentang, dibahas dan diluluskan secepat mungkin,” katanya, lapor Berita Harian.


Anwar yang juga Ahli Parlimen Port Dickson berkata demikian ketika membahaskan RUU Perlembagan (Pindaan) (No 3) 2022 pada mesyuarat khas Dewan Rakyat di Parlimen, Kuala Lumpur.

bottom of page