top of page
Writer's pictureArissa Azman

'Adakah kita perlu tunggu rumah Speaker dibanjiri sebelum boleh bahas di Dewan Rakyat?

20 Disember 2021

KUALA LUMPUR: Ahli parlimen pembangkang hari ini membidas Speaker Dewan Rakyat Tan Sri Azhar Azizan Harun kerana menghalang Dewan Rakyat daripada membincangkan banjir besar yang melanda negara dan rakyatnya.


Semasa sidang media di Parlimen, ahli parlimen pembangkang melahirkan kekecewaan terhadap keputusan Azhar di mana beliau berkata beliau tidak mempunyai kuasa untuk membenarkan perbahasan seperti itu diadakan memandangkan Dewan mempunyai perkara lain untuk dibincangkan.


Bagaimanapun, Fahmi Fadzil (PH-Lembah Pantai) menegaskan sebagai Yang Dipertua Dewan, Azhar mempunyai budi bicara untuk membenarkan perbahasan selama sebelas jam yang memberi kesan kepada orang ramai, terutama perkara berkaitan bencana alam.


"Kami sangat kecewa. Bukan sahaja Ahli Parlimen pembangkang mahukan jawapan mengenai isu ini, tetapi Ahli Parlimen kerajaan juga mahu tahu. Ahli Parlimen Pontian (Datuk Seri Ahmad Maslan) juga, bangun meminta penjelasan.


"Kami berdiri dan bertanya soalan (dalam Dewan) tetapi dia (Azhar) berkata tidak, mematikan mikrofon kami, dan menyuruh kami duduk.


“Adakah kita perlu menunggu rumah Speaker dibanjiri sebelum kita boleh mengadakan perbahasan mengenai perkara ini di Dewan?


"Saya tahu soalan itu kedengaran keras dan tegas tetapi isunya di sini, adakah kita tidak akan melihat isu ini sebagai perkara yang serius?" katanya.


Khalid Samad (PH-Shah Alam) yang turut hadir pada sidang media itu berkata Dewan Rakyat telah mengecewakan orang ramai dengan enggan bercakap mengenai isu banjir.


Beliau berkata Dewan Rakyat adalah platform terbaik untuk negara melakukan bedah siasat segera mengenai apa yang berlaku dalam beberapa hari lepas.


Pada masa yang sama, Khalid juga berkata menteri yang bertanggungjawab menguruskan bencana alam sepatutnya tampil di Dewan untuk memberikan ulasan pantas mengenai situasi semasa."Sekarang ini, kita dan rakyat mahukan respons segera, bukan wang lagi. Wang itu diperlukan untuk pasca banjir, apabila rakyat memerlukan wang untuk pembaikan dan sebagainya.


"Pusat pemindahan banjir sedia ada pun tidak mempunyai kemudahan yang mencukupi. Mana makanan? Mana khemah, tilam, bantal? Adakah kita menjangkakan mangsa tidur di atas lantai?" Khalid berkata.


Terdahulu di Dewan, Ahmad mempersoalkan berapa lama lagi kerajaan bercadang untuk menyalurkan bantuan RM1,000 kepada setiap keluarga yang terjejas banjir.


Mohamad Sabu (PH-Kota Raja) kemudian mencelah dan berkata perkara yang paling mendesak pada masa ini bukan mengenai bantuan kewangan tetapi untuk meningkatkan usaha menyelamat.


"Di manakah bot dari tentera, bomba dan polis? Nelayan yang datang menawarkan bot mereka tetapi mereka tidak sesuai untuk operasi menyelamat banjir kerana bahagian bawah bot mereka lebih besar," katanya.


Datuk Seri Azizah Mohd Dun (PN-Beaufort) kemudian menjerit sambil mengatakan bahawa Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob (BN-Bera) telah pun menawarkan RM100 juta dan sepatutnya Ahli Parlimen yang menghulurkan bantuan mereka.


“Isu pertama kenapa tiada amaran awal? Jabatan Meteorologi sudah pun memberi amaran cuaca akan buruk, yang membawa kita kepada isu kedua iaitu kenapa tiada persiapan dibuat?


“Kita perlu buat bedah siasat dan Dewan Rakyat adalah peluang keemasan untuk kita berbuat demikian. Jangan cakap peruntukan RM100 juta lagi.



Comments


bottom of page