top of page
  • Writer's pictureArissa Azman

Bacaan ketiga Akta 342 ditangguhkan, sekali lagi

20 Disember 2021

KUALA LUMPUR: Bacaan kedua dan ketiga Rang Undang-undang Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit (Pindaan) 2021 di Dewan Rakyat ditangguhkan sekali lagi.


Menteri Kesihatan Khairy Jamaluddin yang mengumumkan perkara itu di Dewan Rakyat hari ini, berkata keputusan itu dicapai selepas sesi perbincangan dengan jawatankuasa pilihan parlimen kesihatan, sains dan inovasi pagi ini.


Menurut Khairy, Kementerian Kesihatan mahu pindaan itu diterima bukan sahaja oleh semua Ahli Parlimen, malah orang ramai amnya.


Beliau berkata pematuhan awam semasa pandemik adalah penting dalam menguruskan wabak Covid-19 dan oleh itu, kementerian lebih suka mengadakan hubungan lanjut dengan pihak berkepentingan yang berkaitan supaya pindaan penting akan diterima oleh semua pihak.


Pada masa sama, beliau berkata kata sepakat antara kerajaan dan blok pembangkang juga penting memandangkan mereka telah menandatangani memorandum persefahaman (MoU) pada September lalu.


“Walaupun Kementerian Kesihatan merasakan pindaan ini amat diperlukan, perkara utama di sini ialah penerimaan dan pematuhan rakyat terhadap (pindaan) kerana ini melibatkan kesihatan awam.


“Jika rakyat berpendapat rang undang-undang ini masih belum mendapat sokongan semua pihak, mungkin timbul pertikaian dan masalah dari segi pematuhan dan memandangkan ini (pandemik) adalah isu kesihatan awam, adalah penting untuk kita mendapat kepercayaan dan penerimaan. daripada orang ramai.


“Selepas berbincang dengan Perdana Menteri (Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob) dan selepas saya merujuk kepada Ketua Pengarah Kesihatan (Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah), kami berpandangan lebih baik menangguhkannya ke sidang parlimen akan datang. ,” katanya semasa sidang media di Parlimen di sini hari ini.


Beliau berkata apabila pindaan itu dipersetujui oleh semua pihak, orang ramai akan berasa tenang bahawa rang undang-undang itu telah dipersetujui oleh kerajaan dan pembangkang dan bukannya urusan berat sebelah.


Ini, kata Khairy, akan memberikan kredibiliti yang lebih baik kepada pindaan Akta 342, sambil melahirkan harapan agar semua Ahli Parlimen akan meluluskan rang undang-undang itu sebaik sahaja ia dibentangkan di Dewan.


“Saya akan pastikan dalam beberapa minggu akan datang sebelum kita masuk ke Parlimen, kita akan memperkemaskan semua butiran yang diperlukan oleh jawatankuasa pilihan termasuk garis panduan, kesalahan serta magnitud kesalahan.


"Mengenai dakwaan bahawa Kementerian Kesihatan tidak bersedia (membentangkan pindaan), ini tidak benar. Saya telah membentangkan semua garis panduan secara terperinci tetapi jawatankuasa pilihan telah meminta lebih masa untuk meneliti perkara ini."


Terdahulu di Dewan Rakyat, Khairy berkata keputusan untuk menangguhkan bacaan kedua dan ketiga rang undang-undang itu dipersetujui oleh kedua-dua Ismail Sabri dan Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim.


“Jika kita menjalankan proses pengundian hari ini dan pada masa yang sama pindaan tidak melalui konsensus dua parti, kita akan menghadapi masalah dari segi pematuhan awam.


“Sebab itu selepas berbincang dengan perdana menteri dan ketua pembangkang, kami memutuskan untuk fokus kepada bencana banjir yang sedang kita hadapi sekarang.


“Berdasarkan semangat MoU yang ditandatangani dan Peraturan Mesyuarat 62, saya minta bacaan kedua dan ketiga ditangguhkan ke persidangan akan datang,” kata Khairy.

bottom of page