top of page
  • Writer's pictureArissa Azman

Banjir semakin teruk, lebih 21,000 dipindahkan

19 Disember 2021

KUALA LUMPUR: Setakat tengahari tadi, tujuh negeri dilanda banjir, dengan Perak merupakan negeri terbaharu yang tewas akibat bencana alam itu.


Laporan mengatakan banjir semakin teruk di Kelantan, Terengganu, Pahang, Selangor, Negeri Sembilan dan Melaka.


Secara keseluruhan, lebih 21,000 orang telah dipindahkan dari rumah mereka yang dinaiki air ke pusat pemindahan setakat tengahari tadi.


Seramai 6,242 orang ditempatkan di 80 pusat pemindahan di daerah Klang, Kuala Langat, Petaling, Sepang, Kuala Selangor dan Hulu Langat di Selangor, menurut kenyataan yang dikeluarkan oleh Pejabat Menteri Besar Selangor.


Jabatan Meteorologi (MET Malaysia) telah mengeluarkan amaran merah, meramalkan hujan lebat di lapan daerah Selangor.


Di PAHANG, aplikasi Maklumat Bencana Jabatan Kebajikan Masyarakat melaporkan jumlah mangsa banjir di negeri ini meningkat kepada 9,851 daripada 2,758 keluarga dan mereka ditempatkan di 155 pusat pemindahan.


Peningkatan drastik dalam jumlah mangsa, daripada 5,189 pagi ini, disumbangkan oleh pertambahan mangsa di Temerloh di mana 20 pusat pemindahan telah dibuka menjelang tengah hari, meningkat daripada hanya dua pagi.


Sementara itu, Ketua Polis Daerah Bentong Supt Zaiham Mohd Kahar mengesahkan tiada kematian atau kecederaan dilaporkan dalam kejadian tanah runtuh di Lebuhraya Kuala Lumpur-Karak semalam.


Pemeriksaan hari ini mendapati enam kenderaan, dua daripadanya lori, berada di kawasan tanah runtuh dan ini dalam proses ditunda oleh syarikat konsesi lebuh raya ANIH Bhd, katanya.


“Kami dimaklumkan kerja-kerja membersihkan runtuhan tanah runtuh mungkin mengambil sedikit masa kerana hari ini masih hujan,” katanya.


Di KELANTAN, jumlah mangsa yang dipindahkan meningkat kepada 3,877 daripada 903 keluarga, kesemua mereka ditempatkan di 43 pusat pemindahan.


Pegawai Bahagian Pengurusan Bencana dan Operasi Angkatan Pertahanan Awam Negeri Kapt Mohd Hanif Omar berkata 22 daripada pusat itu berada di daerah Kuala Krai, 15 di Gua Musang dan masing-masing dua di Jeli, Tanah Merah dan Pasir Mas.


Portal rasmi eBanjir Kelantan melaporkan lima sungai utama di negeri itu mencapai tahap bahaya iaitu Sungai Lebir di Tualang, Kuala Krai pada ketinggian 36.57 meter; Sungai Kelantan di Tangga Krai (27.07 meter); Sungai Kelantan di Jambatan Guillemard (17.09 meter); Sungai Golok di Jenob, Tanah Merah (23.66 meter) dan Sungai Golok di Rantau Panjang, Pasir Mas (10.04 meter).


Di TERENGGANU, jumlah mangsa yang dipindahkan meningkat kepada 326 orang daripada 101 keluarga di daerah Dungun dan Kemaman.


Sekretariat Jawatankuasa Pengurusan Bencana Terengganu dalam satu kenyataan berkata, daerah Kemaman kembali dilanda banjir dan dua pusat pemindahan telah dibuka di situ.


Di PERAK, sebuah pusat pemindahan dibuka di Sekolah Menengah Abdul Rahman Talib, Batu 4 Changkat Jong, Teluk Intan, pagi tadi menempatkan 26 mangsa daripada lapan keluarga.


Jurucakap Angkatan Pertahanan Awam berkata, mangsa dipindahkan secara berperingkat dari rumah mereka selepas Sungai Bidor pecah tebingnya.


Di NEGRI SEMBILAN, jumlah mangsa yang dipindahkan meningkat kepada 465 daripada 110 keluarga manakala di MELAKA, jumlah mangsa meningkat kepada 595 daripada 121 keluarga.

bottom of page