top of page
  • newsatmy

'Bantu Harimau Muda Brad Maloney!'

30 Disember 2021

Jurulatih Bawah 23 tahun negara, Brad Maloney sentiasa berusaha untuk membuat keputusan positif dalam menghadapi musim 2022 yang sibuk.


Harimau Muda mempunyai empat pertandingan utama yang dibarisi untuk tahun ini. Bagaimanapun, perancangan besar-besaran diperlukan untuk mengatasi ketidaktentuan Covid-19 dalam menyediakan pemain untuk tugasan.


Pasukan Bawah 23 tahun negara akan memulakan tahun dengan Kejohanan AFF di Kemboja pada Februari, diikuti Sukan Sea Vietnam pada 12-23 Mei.


Pasukan Maloney akan menuju ke Uzbekistan untuk Piala Asia Bawah 23 pada 1–19 Jun sebelum menamatkan musim mereka dengan Sukan Asia Hangzhou pada 10-25 Sept.


Keperluan kuarantin semasa bagi mereka yang pulang dari luar negara boleh memberi kesan kepada rancangan Maloney.


"Kami berharap akan ada kompromi kerana kami akan bermain beberapa pertandingan dan perlawanan persahabatan tahun depan," kata Maloney, yang berada di Sydney untuk berehat sebentar.


"Adalah sukar untuk berada di hotel pasukan selama 14 hari apabila kami pulang dari tugasan. Kami perlu memastikan pemain tajam untuk mengharungi musim yang kompak."


Kontrak Maloney disambung dua tahun lagi selepas mencapai sasaran FA Malaysia (FAM) untuk layak ke Piala Asia Bawah 23 Tahun.


Maloney berharap Liga-M akan melepaskan pemain mereka untuk pertandingan remaja, yang bukan sebahagian daripada jendela antarabangsa Fifa.


"Setiap pemain bola sepak di sini tidak sabar-sabar untuk mewakili negara. Memandangkan ia akan menjadi tahun yang sibuk, kami berharap dapat mengadakan dialog dengan pasukan Liga-M tentang melepaskan pemain mereka untuk pertandingan.


"Kami sentiasa menerima sokongan positif daripada pasukan Liga-M untuk tugasan antarabangsa, dan kami berharap mereka akan terus menyokong kami tahun depan.


"Kami berharap dapat mengadakan kem pada Januari menjelang pertandingan AFF di Kemboja."


Malaysia berada dalam Kumpulan B saingan AFF bersama Indonesia, Myanmar dan Laos.

bottom of page