top of page
  • Writer's pictureArissa Azman

Bayangan mungkin akan ada Bazaar Ramadan pada tahun ini

13 Februari 2022

KUALA LUMPUR: Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob memberi sinar harapan kepada bazar Ramadan kerana kemudahan perdagangan setahun sekali ini akan dibenarkan beroperasi tahun ini walaupun terdapat lonjakan Covid-19.


Beliau mengesahkan demikian sambil mengulangi pendiriannya sebelum ini bahawa kerajaan tidak akan menyekat aktiviti perniagaan termasuk bazar Ramadan.


Walaupun ada kurang dua bulan lagi untuk menyambut bulan puasa, beliau percaya keputusan itu akan kekal sehingga itu.


“Kami sudah kata kami tidak akan tutup perniagaan, itu keputusan (kerajaan).


"Sama ada untuk Hari Raya, bulan puasa, bazar Ramadan mahupun 'pasar malam', ia akan dibenarkan," katanya ketika ditemui akhbar hari ini.


Bagaimanapun, beliau berkata mungkin terdapat perubahan dalam prosedur operasi standard (SOP) bazar Ramadan.


Walaupun tiada perbincangan dibuat setakat ini mengenai sebarang perubahan kepada SOP bazar, beliau berkata Kementerian Kesihatan akan membuat keputusan mengenainya apabila tiba masanya.


“Perkara yang paling penting ialah keselamatan rakyat kita,” tambahnya.


Terdahulu, Ismail Sabri menghadiri Majlis Makan Tengah Hari Tahun Baharu Cina Keluarga Malaysia di Hotel Hilton di sini anjuran Asean Retail Chains and Francaise Federation (ARFF).


Turut hadir Duta Besar China ke Malaysia Ouyang Yujing dan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Seri Azmin Ali.


Berita Harian melaporkan awal minggu ini mengenai kebimbangan pemilik bazar Ramadan berikutan kes Covid-19 terus meningkat disebabkan oleh varian Omicron.

bottom of page