top of page
  • Writer's pictureArissa Azman

'Bukan masa yang sesuai untuk PRU15 dengan kes Covid-19 meningkat'

9 Februari 2022

KOTA BARU: Pas berpandangan Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU15) tidak sesuai diadakan dalam masa terdekat apabila kes Covid-19 telah melebihi paras 10,000 setiap hari.


Naib Presiden parti Datuk Mohd Amar Nik Abdullah berkata oleh itu tiada keperluan untuk menggesa PRU15 seperti yang diminta oleh Veteran Umno Tengku Razaleigh Hamzah untuk memulihkan kestabilan politik negara dalam usaha memerangi wabak Covid-19.


“Pas bersetuju apabila beliau (Tengku Razaleigh) berkata pilihan raya umum akan datang perlu diadakan tidak lama lagi bagi memberi mandat baharu kepada rakyat, tetapi kita perlu mengambil kira situasi semasa Covid-19 di negara ini.


"Kes meningkat lebih 10,000 setiap hari sejak kebelakangan ini dan ia mungkin (naik) lebih banyak dalam beberapa hari akan datang. Bagi Pas, kerajaan sedia ada kini stabil dan pembangkang juga bersetuju membenarkan Perdana Menteri kita terus berkuasa sehingga Julai tahun ini.Mereka berjanji tidak akan mengganggu kerajaan.


“Pas berpandangan ini bukan masa yang sesuai untuk mengadakan pilihan raya umum melainkan terdapat gangguan daripada pihak pembangkang yang akan menjejaskan kestabilan negara,” katanya.


Adun Panchor itu berkata, Pas percaya kerajaan pusat akan membuat keputusan yang bijak berhubung perkara itu demi kesihatan rakyat.


Amar yang juga timbalan menteri besar Kelantan mengulas gesaan Tengku Razaleigh supaya pilihan raya umum akan datang diadakan secepat mungkin dalam usaha memulihkan kestabilan politik negara bagi memerangi Covid-19 dan memulihkan ekonomi negara.


Lebih dikenali sebagai Ku Li, Ahli Parlimen Gua Musang itu berkata tidak ada negara di dunia yang menyaksikan kerajaan bertukar tangan tiga kali dalam tempoh dua tahun yang seterusnya membawa kepada rasa tidak puas hati dan ketidaktentuan yang besar.


Beliau berkata negara turut dilanda siri kejadian yang tidak dijangka, membawa prospek Malaysia menjadi negara gagal lebih dekat kepada realiti.


Tengku Razaleigh juga berkata keputusan pilihan raya umum akan datang tidak akan menyaksikan mana-mana parti menjadi kuasa politik yang dominan, jadi sesiapa yang memenangi kerusi terbanyak perlu mempertimbangkan perkongsian kuasa.


Beliau tidak menolak kemungkinan kerajaan perpaduan nasional dibentuk, dengan syarat semua pihak boleh bersetuju untuk menerima tuntutan tertentu dan lebih akomodatif.


Pemilihan parti Umno juga boleh menunggu kerana katanya keutamaan sekarang adalah rakyat, walaupun parti itu tidak mempunyai pilihan jelas tentang siapa yang patut menjadi perdana menteri.

bottom of page