top of page
  • newsatmy

Dortmund tidak sabar ingin selesaikan masa depan Haaland

29 Disember 2021

BERLIN: Erling Haaland adalah antara hartanah paling hangat dalam bola sepak Eropah dan kelab Bundesliganya Borussia Dortmund tidak sabar-sabar untuk mengetahui jika mereka akan kehilangan penyerang bintang mereka pada 2022.


Pemain berusia 21 tahun itu telah menjaringkan 76 gol yang luar biasa dalam 75 perlawanan untuk Dortmund sejak ketibaannya dari Red Bull Salzburg pada Januari 2020.


Klausa pelepasan dalam kontrak Dortmundnya, sah sehingga 2024, boleh membenarkan Haaland pergi pada 2022 dan Ketua Pegawai Eksekutif kelab Hans-Joachim Watzke ingin tahu apa yang telah dirancang oleh ejen pemain itu Mino Raiola.


"Kami akan bercakap dalam beberapa minggu akan datang," kata Watzke pada awal Disember, "dan kami semua akan memastikan bahawa kami tidak menunggu sehingga Mac atau April untuk mengetahui keputusannya."


Pada Mac tahun ini, Haaland menjadi pemain terpantas mencapai pencapaian 20 gol Liga Juara-Juara dalam rekod 14 perlawanan.


Sebagai perbandingan, Cristiano Ronaldo memerlukan 56 perlawanan Liga Juara-Juara untuk mencapai jumlah gol yang sama. Lionel Messi mengambil 40 perlawanan.


Pada usia yang sama dengan Haaland (21 tahun, enam bulan), Ronaldo – penjaring terbanyak Liga Juara-Juara sepanjang masa dengan 140 gol – masih belum menjaringkan gol di Eropah.


Haaland mempunyai kontrak di Dortmund sehingga 2024, tetapi klausa pelepasan, dilaporkan sekitar 80 juta euro (AS$90 juta) menjadi aktif tahun depan.


Ejen Haaland Mino Raiola mencetuskan spekulasi baru-baru ini dengan mendakwa terdapat "peluang besar Erling akan meninggalkan Dortmund, mungkin musim panas ini, mungkin musim panas depan."


“Dia boleh – dan mahu – mengambil langkah seterusnya,” tambah Raiola, menyenaraikan Bayern Munich, Real Madrid, Barcelona dan Manchester City sebagai kemungkinan.


"Apabila dia menandatangani untuk Dortmund, kita semua tahu bahawa langkah seterusnya akan datang."


Presiden Barcelona Joan Laporta telah pun bertemu Raiola, manakala presiden Bayern Herbert Hainer berkata sebelum Krismas bahawa mereka terkeluar dari pencalonan.


"Saya hanya tahu dengan pasti bahawa Real Madrid sangat berminat dengannya," dedah Watzke baru-baru ini, sambil menambah bahawa dia "juga boleh menamakan 25 kelab lain."


Dortmund telah menepis spekulasi berterusan.


“Kami sudah biasa dengannya, kadang-kadang lebih, kadang-kadang kurang,” kata jurulatih Dortmund, Marco Rose mengenai spekulasi itu. "Kami mengambilnya sebagaimana adanya."


Dengan Haaland diketepikan akibat kecederaan pinggul, Dortmund tersingkir daripada Liga Juara-Juara dan pasukan bermain dengan lebih yakin dan bermatlamat apabila dia berada di atas padang.


Bagaimanapun, Haaland mengurangkan angka kekecewaan apabila Dortmund tewas 3-2 di Hertha Berlin sebelum cuti musim sejuk yang menyebabkan mereka ketinggalan sembilan mata di belakang Bayern dalam carta Bundesliga.


Dortmund telah pun menandatangani penyerang pelapis dalam penyerang Belanda Donyell Malen, yang sedang mencari prestasi selepas permulaan yang perlahan sejak menyertai PSV Eindhoven.


Pada ketinggian 1.94 meter, Haaland sering mengatasi pertahanan dan telah merobohkan rekod gol sejak meninggalkan Norway ketika berusia 18 tahun untuk menyertai Salzburg pada 2019.


Pemain Norway itu menjaringkan hatrik pada penampilan sulungnya di Liga Juara-Juara untuk membangkitkan semangat membelasah Genk 6-2 ketika dia menjaringkan lapan gol pada peringkat kumpulan 2019/20.


Selepas menjaringkan 29 gol dalam 27 perlawanan untuk Salzburg, Dortmund membayar 20 juta euro untuknya.


Pemain berusia 19 tahun itu segera menunjukkan pulangan pelaburan dengan menjadi pemain pertama dalam sejarah Bundesliga yang menjaringkan hatrik sebagai pengganti pada penampilan sulungnya pada Januari 2020.


"Itu sebab awak beli saya," jawab Haaland selepas pengarah sukan Dortmund Michael Zorc mengucapkan tahniah kepadanya.


Haaland sejak itu telah menjaringkan 53 gol dalam 54 perlawanan Bundesliga untuk Dortmund.


Rekod Liga Juara-Juara beliau kini 23 gol dalam 20 perlawanan untuk gabungan Dortmund dan Salzburg.


Bahasa badan dan etika kerjanya yang seperti pahlawan telah mendapat penghormatan rakan sepasukannya. "Dia adalah mesin," kata pemain sayap Dortmund, Julian Brandt.


Dia telah membuktikan dia boleh memberikan gol serta menyelesaikannya, dengan sembilan assist musim ini.


Namun salah satu bakat paling cemerlang di planet ini tidak akan bermain di Piala Dunia 2022.


Kekalahan Norway kepada Belanda pada akhir Oktober menyaksikan warga Scandinavia terlepas kelayakan ke pusingan akhir Qatar 2022 - apabila Haaland diketepikan akibat kecederaan.

bottom of page