top of page
Writer's pictureArissa Azman

Dos keempat vaksin Covid-19 mungkin diperlukan kerana varian Omicron

12 Disember 2021

Menurut laporan CNBC pada beberapa hari lalu, CEO Pfizer, Albert Bourla berkata masyarakat dunia berkemungkinan memerlukan suntikan vaksin Covid-19 yang keempat untuk melawan varian baharu Omicron.


Jelas beliau, varian Omicron mampu untuk bermutasi dan dos penggalak kedua diperlukan untuk mengurangkan kemungkinan dijangkiti virus ini. Manakala dos penggalak ketiga bertujuan untuk melawan varian Omicron ini.


Meskipun kajian awal mendapati varian Omicron ini tidak mematikan seperti varian Delta, namun pengkaji yakin bahawa dua dos suntikan vaksin Pfizer tidak mencukupi untuk melawan Omicron.


Apabila kita melihat data dunia sebenar, ia akan menentukan sama ada Omicron dilindungi dengan baik oleh dos ketiga dan untuk berapa lama. Dan perkara kedua, saya fikir kita akan memerlukan dos keempat,” kata Bourla kepada sumber.


Bourla sebelum ini berkata dos keempat vaksin akan diperlukan 12 bulan selepas dos ketiga.


“Dengan Omicron kita perlu tunggu dan lihat kerana kita mempunyai sedikit maklumat. Kami mungkin memerlukannya lebih cepat,” katanya.


Untuk rekod, varian Omicron telah dikesan di Malaysia melibatkan seorang pelajar bukan warganegara berumur 19 tahun yang datang dari Afrika Selatan melalui Singapura.

Comments


bottom of page