top of page
  • newsatmy

Enam teras PBM dorong saya untuk menyertai parti - Dr Daroyah

19 Januari 2022

KLANG: Ketua Wanita Parti Bangsa Malaysia (PBM), Dr Daroyah Alwi berkata beliau memutuskan untuk menyertai parti itu kerana percaya kepada enam terasnya dan ia adalah jalan ke hadapan untuk negara.


Beliau berkata selepas meninggalkan PKR, beliau dan beberapa bekas anggota PKR yang lain sedang mencari platform yang sesuai untuk berkhidmat kepada rakyat.


"Kami cuba menjadi sebahagian daripada parti politik lain pada masa itu tetapi tidak menjadi. Ahli yang meninggalkan PKR adalah mereka yang banyak melakukan kerja di lapangan dan juga memperjuangkan apa yang PKR berdiri pada masa itu.


"Bagaimanapun, sebahagian daripada kami dipecat manakala yang lain pergi atas sebab-sebab tertentu. Apabila kami akhirnya mendengar tentang PBM, kami memutuskan bahawa ia adalah jenis platform politik yang kami cari," katanya ketika ditemui di sini.


PBM menggariskan enam teras teras iaitu penglibatan berbilang kaum, pemerkasaan wanita, pemerkasaan belia, pembangunan ekonomi, pendidikan dan kemajuan sains dan teknologi sebagai elemen untuk menjadikan Malaysia sebuah negara maju.


Dr Daroyah, yang merupakan timbalan ketua Wanita PKR, melepaskan semua jawatannya dalam parti dan juga meletakkan jawatannya sebagai Ketua Wanita PKR Selangor dan timbalan speaker Dewan Undangan Negeri Selangor pada Jun 2020.


“Saya mengambil keputusan ini kerana hilang kepercayaan dan keyakinan terhadap presiden dan kepimpinan parti yang mengabaikan idealisme dan hala tuju perjuangan parti yang kini membawa kepada perpecahan.


"Presiden parti (Datuk Seri Anwar Ibrahim) dan penyokong taksubnya telah (mengkhianati) amanah yang diberikan oleh ahli parti yang telah memilih mereka," kata ADUN Sementa ketika itu.


Selain Dr Daroyah, 48 lagi pimpinan Wanita Selangor dan pimpinan bahagian Kapar termasuk ketua pemuda turut meletakkan jawatan ketika itu.


Beliau berkata faktor lain yang mendorongnya menjadi sebahagian daripada PBM ialah tumpuan parti itu terhadap wanita dan belia.


“Terdapat ramai wanita berbakat yang boleh memainkan peranan penting dalam pembinaan negara dan dalam PBM, mereka diberi peluang untuk menyinar.


"Selain itu, dengan pengenalan Undi-18 baru-baru ini, PBM juga memberi banyak keutamaan kepada pembangunan belia, yang merupakan masa depan negara kita," katanya.


Beliau berkata beliau mempunyai banyak rancangan untuk pembangunan lanjut sayap Wanita PBM dan akan mendedahkannya dalam masa terdekat.

bottom of page