top of page
  • Writer's pictureArissa Azman

Fasa endemik masih menjadi matlamat yang jauh

20 Disember 2021

KUALA LUMPUR: Malaysia masih jauh daripada beralih ke fasa endemik di tengah-tengah kehadiran varian Omicron yang lebih mudah ditularkan ditambah dengan bilangan orang yang rendah menerima suntikan penggalak Covid-19.


Pakar berkata langkah tambahan diperlukan untuk membendung penyebaran virus, termasuk meningkatkan pemberian dos penggalak dan menambah suntikan penggalak sebagai "divaksin sepenuhnya".


Pakar epidemiologi Profesor Datuk Dr Awang Bulgiba Awang Mahmud dari Universiti Malaya berkata Malaysia harus membuat perancangan untuk pengurusan jangka panjang Covid-19, tetapi tidak seharusnya beralih ke fasa endemik sehingga data menunjukkan sebaliknya.


"Kita tidak berada di dekat fasa endemik. Orang ramai menggunakan istilah 'endemik' dengan sedikit pemahaman tentang maksudnya.


“Setakat ini, 4.5 juta orang telah menerima suntikan penggalak mereka, tetapi sebahagian besar daripada 4.5 juta itu berada di Sarawak kerana kerajaan negeri mendesaknya sebagai persediaan menghadapi pilihan raya negeri.


"Apabila pukulan penggalak telah mencapai sebahagian besar penduduk Sarawak, kadar di seluruh negara akan menjadi perlahan. Itulah sebabnya ia perlu dipertingkatkan," katanya kepada New Straits Times sebagai tindak balas kepada risiko dan ketidakpastian ketara yang dikemukakan oleh varian Omicron.


Dr Awang Bulgiba berkata pengeluar vaksin sedang berusaha keras untuk mereka bentuk vaksin khusus Omicron, kerana bukti menunjukkan tahap antibodi yang tinggi boleh membantu melindungi daripada jangkitan dan penyakit yang teruk.


Pengerusi Pasukan Petugas Analisis dan Strategi Epidemiologi Covid-19 Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi berkata semua kes import perlu diadakan di stesen kuarantin yang ditetapkan dan bukannya kuarantin di rumah untuk melambatkan dan mengurangkan penyebaran Omicron dalam komuniti.


"Ini akan memberi kita sedikit masa, tetapi kita tidak boleh leka.


“Omicron kini terdapat di lebih 70 negara dan ia merebak dengan pantas.


"Berita baiknya ialah ia boleh dikesan oleh ujian RT-PCR dan kegagalan sasaran gen S (SGTF) ialah cara cepat untuk membuat pengecaman anggapan Omicron sebelum penjujukan genom keseluruhan dijalankan."


Beliau menambah bahawa langkah semasa untuk menyemak ketibaan harus termasuk ujian wajib menggunakan ujian RT-PCR, dengan SGTF bagi mereka yang mempunyai keputusan RT-PCR negatif yang dibenarkan untuk kuarantin di rumah.


Mereka juga harus dijejaki secara elektronik dan diberi satu lagi ujian RT-PCR sebelum mereka dibenarkan menamatkan kuarantin mereka.


Ahli virologi molekul Dr Vinod Balasubramaniam, pensyarah kanan (mikrobiologi) di Sekolah Perubatan dan Sains Kesihatan Jeffrey Cheah di Universiti Monash Malaysia, berkata varian Omicron jauh lebih mudah ditularkan daripada Delta, dengan masa penggandaan (berapa lama masa yang diperlukan untuk bilangan itu). kes koronavirus menjadi dua kali ganda) hanya dua hingga tiga hari.


Walaupun terdapat beberapa dakwaan, beliau berkata adalah terlalu awal untuk membuat kesimpulan bahawa Omicron akan menyebabkan penyakit ringan dengan sedikit akibat.

bottom of page