• Arissa Azman

Fatehah beri tumpuan lahirkan lebih ramai atlet berbasikal wanita

10 Oktober 2021

HULU TERENGGANU: Bekas pelumba basikal kebangsaan, Fatehah Mustapa memberi fokus untuk melahirkan lebih ramai atlet berbasikal wanita negara.


Fatehah yang kini merupakan pembantu jurulatih Program Pelapis Kebangsaan, berkata dia kini sedang giat melatih 11 orang atlet di Velodrom Nasional, Nilai, Negeri Sembilan.


Manakala empat kekosongan lagi akan diisi oleh pelatih dari Sabah dan Sarawak.


"Kita harap atlet yang baharu ini adalah pelapis untuk pelumba yang ada sekarang seperti Anis Amira Rosidi dan Nur Aisyah Mohamad Zubir.


"Jadi kita harap mereka ini akan menjadi pelapis yang kami mahukan selama ini, kerana kami kekurangan pelumba basikal wanita. Kami berharap mereka ini adalah masa depan terbaik untuk sukan berbasikal Malaysia," katanya.


Terdahulu Fatehah mengumumkan persaraannya pada 4 April 2020 selepas 17 tahun berkecimpung dalam arena sukan berbasikal.


Atlet berasal dari Kuala Terengganu itu sebelum ini pernah berada dalam pasukan Sukan Olimpik negara sebanyak dua kali iaitu pada tahun 2012 dan 2016 serta diberikan peluang sebagai pembawa bendera Malaysia pada Sukan Komanwel 2014 di Glasgow, Scotland.