top of page
  • Writer's pictureArissa Azman

Guru tersentuh dengan nasib murid

29 Mac 2022

SUNGAI PETANI: Guru SK Jeniang Asraf Selajudin, 33, daripada menegur murid-muridnya tidak melakukan apa yang disuruh, bertanyakan puncanya.


Dia melakukan perkara itu minggu lepas apabila seorang murid tidak membawa buku latihan untuk kelasnya dan jawapannya membuatkan dia terharu.


Guru Bahasa Malaysia dan Sejarah itu berkata, muridnya memberitahu ayahnya telah meninggal dunia dan dia tinggal bersama ibunya yang menjual ulam untuk menyara keluarga.


“Perbelanjaan RM30 untuk buku latihan mungkin kelihatan seperti jumlah yang kecil bagi ramai, tetapi bagi yang kurang berkemampuan, ia adalah jumlah yang besar,” katanya kepada Harian Metro.


Asraf kemudiannya pergi ke koperasi sekolah untuk membeli buku latihan untuk muridnya.


Dia berkata, wajahnya berseri-seri apabila dia menyerahkan buku-buku itu kepadanya.


"Apabila saya melihatnya berseri-seri, saya menjadi rendah diri. Ibu gadis itu menjual ulam untuk menampung kehidupan. Saya faham keadaan mereka sukar."


Netizen terharu dengan kisahnya yang dikongsikannya di Facebook.


"Saya selalu bercakap dengan pelajar saya dahulu kerana saya tidak mahu menghukum mereka serta-merta atau memanggil mereka malas," kata Asraf.


Beliau berkata lapan tahun mengajar di pedalaman Sarawak telah mengajarnya empati, membolehkannya lebih memahami kesusahan murid dan keluarga mereka, jadi dia membantu mereka pada bila-bila masa yang boleh.


"Pengiriman pertama saya ialah di SK Batu Luking di Kanowit, Sarawak. Banyak yang saya pelajari sepanjang zaman saya di sekolah itu. Seorang pelajar akan berjalan kaki selama lebih sejam untuk ke sekolah."

bottom of page