• newsatmy

GV9: Tiada penyingkiran! Jaclyn, Shila Amzah dan Tomok terbaik minggu pertama


KESEMUA bintang Gegar Vaganza musim ke-9 (GV9) membuat persembahan yang cukup bertenaga pada minggu pertama pentas program hiburan nombor satu ini bersiaran.

Bertemakan Kembali Menyengat, 13 bintang GV9 menyampaikan lagu-lagu hit mereka yang menjadi siulan ramai.


Jaclyn Victor memberikan saingan sengit buat semua bintang yang bertanding menerusi penyampaian luar biasa lagu Di Bawah Pohon Asmara dan Gemilang. Meskipun Hazrul Nizam berada di tangga tercorot, penyanyi lagu Kaulah Segalanya itu mara ke minggu depan berikutan tiada penyingkiran.

Penyanyi legenda Rahimah Rahim dijemput sebagai juri jemputan di samping juri tetap Datuk Ramli MS, Hetty Koes Endang serta Datuk Syafinaz Selamat.


Di bawah merupakan kedudukan peserta berdasarkan format pemarkahan 100% oleh juri profesional dan komen-komen yang telah diberikan:

1. Jaclyn Victor - Di Bawah Pohon Asmara X Gemilang (88.40%)


Ramli MS: Dia datang tempat yang betul. Dia nak menyanyi. So sing it. Kau tengok posisi dia nyanyi, aku tak pernah tengok dia nyanyi macam ni di tempat lain.

Rahimah Rahim: Jac you beyond word, fabolous, fantastic. Especially you punya high note itu yang mahal, betul.


Hetty Koes Endang: Jangan cepat puas dulu, masih ada 9 minggu. Tetap harus latihan walaupun kita profesional. Minggu depan minggu nyanyi lagu orang lain, itu cabaran buat kita sebagai peserta, bunda yakin kamu adalah pejuang, kamu penyanyi yang basicnya begitu kuat. Improvisasinya susah kata tapi jangan cepat puas. Itu menurut bunda, good luck.

Syafinaz Selamat: I memang menyampah, dia ni macam telan CD, telan radio, telan Spotify. But Jaclyn, ini competition. Jaga kesihatan, all the best.

2. Shila Amzah - Patah Seribu X Memori Tercipta (85%)

Ramli MS: Saya suka kamu sekarang. Kamu dah understand apa itu penjiwaan and you still young. Ada masa untuk you tebalkan ilmu nyanyian. Plus you seorang komposer, you boleh produce banyak benda yang elok. Next week is a war.

3. Tomok - Sejarah Mungkin Berulang X Meraung (84.10%)


Hetty Koes Endang: Kita bernyanyi itu ibarat bercerita. Itu yang bunda selalu lakukan. Isinya kita baca, kita resapi. Malam hari ini Tomok, storytelling kamu berhasil pada bunda, penjiwaan kamu bagus, stage act penting bagus, tetapi minggu depan kerana pesertanya bagus-bagus, bahaya untuk kamu, jadi berlatih, berlatih dan berlatih. Kamu harus lebih hebat. Untuk malam ini kamu suskes.


Syafinaz Selamat: Tomok ini seorang fighter. Dalam apa pertandingan apa pun tak nak kalah. Berhabis-habisan. Tidak pantang menyerah.

4. Dina Nadzir - Cinta Datang Lagi (83.80%)


Ramli MS: Nabil, ini bunyi orang jujur menyanyi. Dia ni bila kamu buka suara, suara kamu sangat jelas bunyi. Dari segi kejujuran dia menyanyi, natural dia keluarkan. Dia jujur, perangai dia atas stage very good. Next week i want to hear you continue.

Hetty Koes Endang: Bravo! Improvisasi tetap improve kerana minggu ini, minggu 10 kali, jaga kesihatan. Selamat bertemu, yang penting apa yang kamu keluarkan ikhlas jadi putarkanlah lagu bunda.


5. Bob Yusof - Cinta Seorang Teman (83.60%)

Syafinaz Selamat: Bob daripada AF saya suka suara dia, lemak berkrim. Antara bakat yang pada saya kurang diberi perhatian. Sepatutnya bakat inilah yang patut dihargai dijulang, beautiful Bob. Bob nyanyi lagu genre apa pun tak penrah mengecewakan. I love you.

6. Roy Kapilla -Dikir Rambong (70.60%)

Rahimah Rahim: Bagus! Persembahan yang sangat baik sekali.

Hetty Koes Endang: Malam ni saya terhibur. Tapi ingat ini pertandingan minggu depan Roy akan nyanyikan lagu orang lain. Pokoknya malam ni bunda dan semua juri enjoy.

7. Pat Candy - Akan Ku Tunggu (68.40%)


Rahimah Rahim: Selalunya saya dengar lagu ni anak saya tanya nak balik pukul berapa, saya cakap nanti, dia akan menyanyi lagu Akan Ku Tunggu. You sing very well, tahniah. Dan saya suka, jarang tengok penyanyi bermain gitar. It was a fabulous performance.

8. VE - Tunggu X Kerna Sayang (67.10%)


Ramli MS: Baju cantik saya suka colour ni. Kalau saya mendengar lagu ni, kamu punya nyanyi tu macam orang berlatih 8 jam. Sangat berat saya appreciate. Harap teamwork kekal. Music never dies.

9. Haida Hasnan - Hajat (65.70%)


Syafinaz Selamat: Haida dah berapa lama tak duduk atas pentas? Walaupun dah 15 tahun tapi masih bertaring. Saya ingat suara Haida nyaring betul tapi sekarang masih lembut, manja dan bila naik atas tu dia zapp! Persembahan Haida sangat baik.

10. Bila Rindu - Fuad Rahman (63.70%)


Syafinaz Selamat: Saya sebenarnya terpaksa pergi ke YouTube untuk tahu siapa Fuad Rahman. Wow saya kata, ini kita tak boleh under estimate apa yang dia boleh buat. Beautiful voice cuma malam ini ada macam takut sikit. Jangan takut, selain mereka yang jerit Fuad di sini, satu Singapore rooting for you.


Rahimah Rahim: Lama tak nampak Fuad dalam arena seni. Orang Singapore rindu pada Fuad, kira harap you do the best, kita nak tunggu you next round.

11. Tom - Lagu Untuk Kuala Lumpur (61.50%)


Hetty Koes Endang: Bunda yakin semua peserta yang masuk GV9 adalah penyanyi yang berkualiti. Tapi hanya satu yang membezakan peserta satu dan seluruhnya adalah persiapan, latihan dan kerja keras. Jadi berikanlah yang terbaik bukan untuk para juri tapi untuk diri kamu sendiri, menurut bunda. Saya rasa cukup sampai situ dari bunda, pesan untuk semua.

12. Asheed Def Gab C - Cinta Sakti (61.20%)


Rahimah Rahim: Happeninglah! Dia punya tak rasa pertandingan, rasa buat konsert. Tahniah!

Syafinaz Selamat: Tak ada nak cakap apa,, i tengok macam abang Asheed rocker yang slow-mo.

13. Hazrul Nizam - Kaulah Segalanya (56.20%)


Hetty Koes Endang: Hazrul, jika kita menyanyi terlalu emosi, itu pasti akan sedikit sharp atau flat. Bunda tak nak berbahas hal itu tapi saya hsrus menyampaikan yang jujur. Suara rendah kamu bunda suka. Improvisasi boleh, tapi di kala ada penari, agak terganggu. Saat nada tinggi, banyak keluar tapi dari segi lagu, penjiwaan, overall bunda yakin kamu harus lebih bagus.


Syafinaz Selamat: Dah berapa lama you tak berada di pentas besar lama sangat. Mereka semua supporter u, hadi jangan takut okay. Jgn fikir tentang petandingan, hanya ada di sini untuk diri you.


Musim baharu ini turut membawa semula Nabil Ahmad sebagai hos dan dia akan ditemankan oleh pelakon serta alumni ‘Gegar Vaganza 3’, Elly Mazlein. Pastinya pentas menjadi gamat dengan kombinasi kedua-dua hos yang kelakar ini.


Juara akan membawa pulang wang tunai sebanyak RM100, 000, naib juara pula akan meraih RM50, 000, tempat ketiga akan menerima RM30, 000, tempat keempat, tempat kelima dan tempat keenam masing-masing akan menerima RM20,000, RM15,000 dan RM10,000.

Penerbitan GV9 turut disokong oleh Farm Fresh yang hadir selaku Penaja Utama dengan kerjasama Digi selaku Telco Rasmi.


Manakala Adabi dan CUCKOO turut menghulurkan sokongan selaku Penaja Bersama. Sidang media GV9 turut dibawakan dari Menara Kuala Lumpur.


Selain itu, penganjuran GV9 juga dimeriahkan dengan kolaborasi bersama Astro GO, Gempak dan Ria X selaku Rakan Digital serta SINAR sebagai Rakan Radio Rasmi dan disokong oleh Gegar untuk musim ini.


Eksklusif untuk pelanggan setia Astro, mereka berpeluang untuk menyaksikan GV9 secara LIVE dengan menjawab tiga soalan mudah di astro.com.my/gv9. 10 pasang tiket sedia untuk dimenangi setiap minggu.


GV9 berlangsung selama 10 minggu, secara langsung dari Auditorium MBSA, Shah Alam mulai 18 September, setiap Ahad, jam 9.00 malam, ditayangkan eksklusif di Astro Ria (saluran 104).


Untuk pilihan lebih fleksibel, ia boleh distrim melalui platform On Demand menerusi Astro Box dan aplikasi Astro GO.


Dapatkan Pek Premium 1 Astro hanya RM99.99 sebulan untuk enam bulan pertama secara online di astro.com.my untuk menikmati rancangan realiti ini di Astro. -- Gempak