top of page
  • newsatmy

Hatrik Gnabry menyaksikan Bayern mendahului sembilan mata dalam Bundesliga

15 Disember 2021

BERLIN: Bayern Munich membuka pendahuluan sembilan mata di puncak Bundesliga pada Selasa apabila Serge Gnabry mencatat hatrik dan Robert Lewandowski menjaringkan dua gol dalam kekalahan 5-0 di Stuttgart yang bergelut.


Gnabry menjaringkan kedua-dua belah separuh masa sebelum pintu banjir dibuka dengan tiga gol dalam tempoh lima minit yang memusnahkan termasuk dua oleh Lewandowski secara berturut-turut.


Ketua jurulatih Bayern Julian Nagelsmann berjanji untuk membekalkan bir untuk perjalanan pulang - "kami sentiasa mempunyai peti di dalam bas" - kemudian mencurahkan pujian kepada Gnabry - "pemain cemerlang" - yang mempunyai peranan dalam semua lima gol, termasuk dua bantuan untuk Lewandowski.


Penyerang Poland itu mencatatkan 18 gol dalam 16 perlawanan liga musim ini ketika Bayern meraih kemenangan Bundesliga ke-10 berturut-turut di Stuttgart sejak 2009.


"Bayern boleh membongkar pasukan. Bukan sahaja di Jerman, tetapi juga di peringkat antarabangsa," kata pengarah sukan Stuttgart, Sven Mislintat.


"Kami diberi pengajaran selepas mereka mendahului 3-0 - mereka mempunyai kualiti yang luar biasa."


Gergasi Bavaria itu kekal di landasan untuk memenangi kejuaraan Bundesliga ke-10 berturut-turut, tetapi Borussia Dortmund di tempat kedua boleh mengurangkan pendahuluan apabila mereka menjadi tuan rumah kepada pasukan tercorot Greuther Fuerth pada hari Rabu.


Kecederaan dan penyakit bermakna Bayern sekali lagi menurunkan Jamal Musiala, 18, daripada kedudukan di bahagian tengah pertahanan bersama Marc Roca. Mereka kemudian kehilangan pemain sayap Kingsley Coman akibat kecederaan kaki pada separuh jam pembukaan.


Penggantian Coman, Leroy Sane menjaringkan gol pembukaan Gnabry dengan menyerbu melalui lubang ternganga, yang semakin melebar apabila bek tengah Stuttgart, Waldemar Anton kehilangan pijakan.


Sane menyamakan kedudukan kepada Gnabry yang dilahirkan di Stuttgart yang melencongkan rembatannya mengelilingi penjaga gol tuan rumah Florian Mueller untuk menjadikan kedudukan 1-0 pada waktu rehat.


Stuttgart menaikkan tempo pada permulaan separuh masa kedua apabila penyerang Philipp Foerster dan Omar Marmoush kedua-duanya mempunyai peluang, tetapi ia adalah trafik sehala dari Bayern selepas itu.


Pelawat menggandakan kelebihan apabila Marmoush menghasilkan penguasaan bola dan bola dialihkan kepada Gnabry yang sekali lagi melencongkan rembatannya di sekeliling Mueller yang terjun.


Pertahanan Stuttgart menyerah kalah apabila Bayern menjaringkan tiga gol dalam lima minit yang memusnahkan.


Ia bermula apabila hantaran jarak jauh Gnabry memilih Lewandowski yang menewaskan Mueller.


Beberapa saat kemudian, Gnabry menggelecek ke dalam kotak dan menetapkan Lewandowski yang menjaringkan gol dengan gelongsor yang tepat pada masanya.


Bayern kini berada dalam aliran penuh.


Gnabry mencatat hatrik kedua Bundesliga dalam kariernya apabila dia menjaringkan gol selepas rembatan Thomas Mueller ditepis oleh penjaga gol Stuttgart yang tidak bernasib baik.


Kemudian, penyerang Korea Selatan Lee Jae-sung menjaringkan gol pembukaan ketika Mainz naik ke tangga keenam dan ke tempat Eropah dengan kemenangan 4-0 di tempat sendiri kepada Hertha Berlin, yang kekal hanya dua mata daripada tiga terbawah.


Wolfsburg dua kali membuang pendahuluan apabila mengalami kekalahan keenam berturut-turut dalam semua pertandingan ketika penyerang veteran Perancis Anthony Modeste menanduk masuk gol kemenangan lewat untuk memastikan kemenangan 3-2 Cologne di tempat lawan.

bottom of page