top of page
  • newsatmy

Indonesia marah selepas empat pemain 'ditangkap'

3 Januari 2022

SINGAPURA: Jurulatih Indonesia Shin Tae Yong melahirkan rasa kecewa selepas empat pemainnya diketepikan daripada aksi timbal balik kekalahan Piala AFF menentang Thailand pada Sabtu kerana melanggar protokol pertandingan Covid-19.


Rizky Ridho Ramadhani, Elkan Baggott, Victor Igbonefo dan Rizky Dwi Febrianto dilaporkan meninggalkan hotel mereka sehingga dua jam kerana melanggar peraturan ketat yang ditetapkan untuk pemain dan pegawai pasukan sepanjang kejohanan selama sebulan di Singapura. .


Susulan siasatan oleh jawatankuasa tatatertib Persekutuan Bola Sepak Asean (AFF), diputuskan pemain gagal mematuhi peraturan terkawal dan dihalang daripada terlibat dalam perlawanan itu.


"Kami menganjurkan acara seperti Piala AFF di bawah langkah pengurusan selamat yang ketat untuk melindungi peserta kejohanan dan masyarakat," kata ketua Institut Sukan Singapura Su Chun Wei.


“Kami telah menekankan perkara ini kepada semua pasukan yang bertanding dalam Piala AFF dan bekerja keras untuk menyediakan persekitaran yang selamat untuk pemain bola sepak dan peserta lain.


"Empat pemain itu melanggar peraturan dan membahayakan keselamatan orang lain. Oleh itu kami akan mengambil tindakan terhadap mereka."


Bercakap selepas pasukannya seri 2-2 dengan Thailand pada hari Sabtu untuk tewas secara agregat 6-2 pada perlawanan akhir, Tae Yong mengeluh ketiadaan kuartet dan mengetengahkan isu organisasi yang menjejaskan persiapan pasukannya untuk perlawanan akhir.


“Saya perlu berterima kasih kepada kerajaan Singapura, FA Singapura dan AFF kerana membenarkan kami mengadakan kejohanan ini di Singapura di tengah-tengah pandemik Covid ini.


“Bagaimanapun, saya perlu mengetengahkan beberapa isu organisasi yang menarik perhatian saya,” kata bekas pemain tengah Korea Selatan itu.


“Kami diberitahu pagi ini bahawa pemain tidak akan dapat bermain dalam perlawanan malam ini.


“Saya menyedari masalah itu apabila empat pemain itu keluar untuk membeli barangan keperluan seperti syampu dan sabun, dan kami dimaklumkan mengenai penalti untuk itu, yang saya faham sepenuhnya.


“Bagaimanapun, memandangkan kami terkurung di dalam bilik hotel selama sebulan, adalah difahami bahawa anda kehabisan keperluan dan keperluan anda.


“Kami berada dalam jadual perjalanan terkawal tetapi pada masa sama, dua tingkat hotel yang kami duduki tidak diduduki oleh kami sahaja kerana terdapat tetamu hotel lain yang menginap di sana.


“Pada hujung minggu, ada juga tetamu perkahwinan yang mabuk datang ke tingkat kami dan membuat bising yang mengakibatkan pemain kami tidak mendapat tidur yang lena pada waktu malam.


"Melangkah ke hadapan, jika isu ini dapat ditangani dengan betul, ia dapat memastikan kesejahteraan pemain kami untuk bermain perlawanan yang baik dalam kejohanan itu."

bottom of page