top of page
  • newsatmy

Ini adalah hari yang menyedihkan bagi sukan Malaysia

22 Disember 2021

Alangkah sedihnya beberapa hari untuk sukan Malaysia.


Ia bermula dengan pemotongan bajet dalam sukan, diikuti dengan kemelut Piala AFF Harimau Malaya dan pencapaian cemerlang Singapura di Kejohanan Dunia menerusi pemain kelahiran Pulau Pinang Loh Kean Yew.


Walaupun kegagalan dalam bola sepak bukanlah perkara baru bagi FA Malaysia (FAM), BA of Malaysia (BAM), walaupun melahirkan ramai pemain terbaik, harus mengambil kemenangan Singapura sebagai satu cabaran untuk mengubah beberapa pemain mereka menjadi juara dunia dan Olimpik.


Rakyat Singapura, mungkin, mentertawakan kita, tetapi ia adalah realiti yang perlu kita terima.


Pemain BAM mesti mulai sekarang, berusaha untuk melakukan yang lebih baik dalam badminton dunia.


Satu-satunya kilauan semasa tragedi sukan ini dicapai dalam skuasy apabila Ng Eain Yow memenangi mahkota lelaki di Kejohanan Individu Asia di Islamabad.


Pemotongan bajet adalah sesuatu yang tidak boleh dielakkan oleh kerajaan, memandangkan kesan buruk yang dibawa oleh Covid-19 kepada negara. Walau bagaimanapun, pemotongan pembiayaan ini pasti akan memberi kesan negatif kepada sukan Malaysia secara keseluruhan.


Hanya atlet terbaik yang mengikuti program sepenuh masa manakala selebihnya mesti menunjukkan keupayaan mereka untuk mendapat pengiktirafan.


Ia kini dunia yang sukar untuk atlet, tetapi langkah ini hanya akan melihat mereka yang layak mendapat bantuan untuk cemerlang.


Tetapi ia secara tidak langsung akan memberi kesan kepada pembangunan. Ia akan menjadi sukar untuk atlet yang akan datang untuk membuat terobosan kerana tanpa sains sukan, latihan khusus dan pertandingan antarabangsa yang berkualiti, mereka akan mendapati sukar untuk mendapatkan rehat.


Diharapkan, bagaimanapun, hanya yang terbaik, bukan penumpang, dikekalkan untuk program sepenuh masa tahun depan..


Kita sudah boleh melihat sesuatu yang hanyir di perairan Pusat Akuatik Negara di Bukit Jalil.


Bekas juara dunia Cheong Jun Hoong, walaupun merupakan salah seorang daripada kelayakan Olimpik Tokyo, telah digugurkan daripada program tahun depan.


Walaupun benar bahawa standard Jun Hoong telah menurun, keputusannya masih lebih baik daripada pasukan terjun lelaki yang gagal melayakkan diri ke Sukan Olimpik.


Jika anda pergi atas merit, Majlis Sukan Negara (MSN) juga harus membersihkan kayu mati dalam pasukan lelaki.


Sentiasa menyayat hati menonton bola sepak Malaysia. Piala AFF di Singapura akan berakhir sebagai kegagalan besar semata-mata disebabkan oleh perancangan buruk FAM.


Akauntabiliti adalah perkataan yang sensitif dalam sukan, dan malangnya kesalahan akan diberikan kepada jurulatih Tan Cheng Hoe dan pemain naturalnya.


Sudah tentu, tiada siapa yang akan bercakap tentang sekatan yang terpaksa dihadapi Cheng Hoe menjelang kejohanan itu, tetapi kita semua tahu apa yang berlaku.


Bola sepak kelab lebih besar di Eropah, tetapi di bahagian dunia ini, pasukan kebangsaan menjadi keutamaan.


Piala Malaysia sepatutnya dipendekkan manakala perlawanan persahabatan 'sia-sia' di Timur Tengah pada Oktober tidak sepatutnya berlaku.


Pemilihan pasukan juga membingungkan.


Walaupun beberapa nama besar ditinggalkan, beberapa lagi, yang tidak layak untuk berada dalam pasukan, dipanggil, dan beberapa yang bersinar dalam Liga-M tidak dianggap.


Kekecewaan Piala AFF membuktikan Malaysia tidak cukup bagus untuk layak ke Piala Asia 2023, walaupun dengan pemain terbaik mereka dalam skuad itu.


Malangnya, Malaysia tidak cukup baik untuk berada di kedudukan empat teratas dalam bola sepak Asean.


Ia bukan penamat bola sepak Malaysia. Malaysia mempunyai pemain bola sepak yang berkualiti, tetapi jika kuasa luar terus mengganggu pemilihan pasukan dan aspek lain, maka kita tidak akan maju.


Kean Yew dari Singapura kini bergelar juara dunia dalam badminton.


Betapa teruknya Malaysia, yang telah melahirkan ramai pemain terbaik tetapi masih belum memenangi kejuaraan dunia atau Olimpik?


Lupakan Kean Yew anak kelahiran Pulau Pinang. Dia kini warga Singapura, dan rakyat mereka berbangga dengan pencapaiannya.


Dia mungkin pernah memungut raket di Pulau Pinang, tetapi Singapuralah yang melatihnya menjadi pemukul dunia.


Sekiranya pencari bakat kita telah menjalankan tugas mereka pada masa itu, dia akan menjadi juara dunia badminton pertama Malaysia hari ini.


Singapura kini menyertai barisan negara badminton yang lebih kecil seperti Sepanyol dan Amerika Syarikat dengan gelaran dunia, dan ia agak memalukan bagi Malaysia.


Tidak syak lagi, Lee Zii Jia mempunyai peluang di Huelva untuk menamatkan penantian Malaysia, tetapi malangnya, lepuh menghalangnya.


Hari-hari yang menyedihkan untuk sukan Malaysia, sememangnya.

bottom of page