top of page
  • Writer's pictureArissa Azman

Israel serang Gaza ketika ketegangan memuncak

20 April 2022

BAITULMAQDIS: Israel melancarkan serangan udara pertamanya di Semenanjung Gaza dalam beberapa bulan awal Selasa, sebagai tindak balas kepada roket yang dilepaskan dari kawasan Palestin selepas keganasan hujung minggu di sekitar tapak suci Baitulmaqdis.


Tentera juga berkata pasukan khasnya telah membuat lima tangkapan semalaman di Tebing Barat yang diduduki, yang menyaksikan rentetan serbuan maut Israel sejak beberapa serangan maut baru-baru ini terhadap negara Yahudi itu.


Ketegangan terkini telah tertumpu pada perkarangan masjid Al-Aqsa yang sangat dipertikaikan, yang dikenali oleh orang Yahudi sebagai Temple Mount, di Kota Lama yang diilhakan oleh Israel di Baitulmaqdis.


Para jemaah Palestin yang berkumpul di sana untuk solat Ramadan telah marah dengan lawatan oleh penganut agama Yahudi di bawah perlindungan polis Israel yang ketat - serta sekatan ke atas akses mereka sendiri.



Keganasan itu, bertepatan dengan perayaan Paskah Yahudi serta bulan suci umat Islam, telah mencetuskan kebimbangan kejadian tahun lalu berulang, apabila keadaan yang sama mencetuskan perang 11 hari yang meratakan bahagian Gaza.


Pada hari Isnin, siren amaran dibunyikan selepas roket dilepaskan ke selatan Israel dari kawasan yang disekat, dikawal oleh kumpulan Islam Hamas, dalam kejadian pertama seumpama itu sejak awal Januari.


Tentera Israel berkata roket itu telah dipintas oleh sistem pertahanan udara Iron Dome.


Beberapa jam kemudian, tentera udara Israel berkata ia telah memukul kilang senjata Hamas sebagai tindakan balas.


Hamas mendakwa telah menggunakan "pertahanan anti-pesawat" untuk menentang serbuan itu, yang tidak menyebabkan kemalangan jiwa, menurut saksi dan sumber keselamatan di Gaza.


Tiada puak dalam enklaf sesak dengan 2.3 juta penduduk serta-merta mengaku bertanggungjawab ke atas roket itu.


Tetapi ia berlaku selepas beberapa minggu keganasan yang semakin meningkat, dengan sejumlah 23 rakyat Palestin dan Arab-Israel terbunuh, termasuk penyerang yang menyasarkan warga Israel dalam empat serangan maut.


Serangan itu meragut 14 nyawa, kebanyakannya orang awam.


Tembakan roket itu juga menyusuli keganasan Israel-Palestin pada hujung minggu di dalam dan sekitar perkarangan masjid Al-Aqsa yang mencederakan lebih 170 orang, kebanyakannya penunjuk perasaan Palestin.


Polis Israel berkata mereka enggan membenarkan perarakan yang dirancang oleh nasionalis Yahudi di sekitar tembok Kota Lama.


Perarakan serupa tahun lalu, berikutan gelombang keganasan yang serupa, telah diganggu oleh tembakan roket dari Gaza yang seterusnya mencetuskan perang 11 hari.


Bulan ini juga menyaksikan keganasan di Tebing Barat.


Bulan Sabit Merah Palestin berkata pada hari Selasa ia telah merawat 72 orang berikutan tunjuk perasaan di perkampungan Burqa, menentang perarakan oleh peneroka Israel menuntut penubuhan semula penempatan berdekatan yang dipindahkan pada 2005.


Bulan Sabit Merah berkata, empat orang terkena tembakan gas pemedih mata secara langsung dan tujuh terkena peluru bersalut getah.


Insiden di perkarangan masjid Al-Aqsa, tapak paling suci dalam agama Yahudi dan paling suci ketiga dalam Islam, telah mencetuskan keganasan berulang sejak abad lalu.


Orang Yahudi dibenarkan melawat tapak pada waktu tertentu, tetapi mereka dilarang solat di sana.


Peningkatan terbaru dalam keganasan telah menjejaskan hubungan diplomatik Israel dengan beberapa negara Islam dan menimbulkan kebimbangan antarabangsa yang lebih meluas.


Setiausaha Negara AS Antony Blinken menegaskan "berusaha untuk menamatkan kitaran keganasan" dalam panggilan berasingan dengan presiden Palestin Mahmud Abbas dan Menteri Luar Israel Yair Lapid pada hari Selasa, kata Jabatan Negara.


Emiriah Arab Bersatu memanggil duta Israel untuk menyampaikan "bantahan keras dan mengecam" peristiwa di Al-Aqsa, khususnya "serangan ke atas orang awam" dan "pencerobohan" oleh pasukan keselamatan Israel.


UAE hanya menjalin hubungan dengan Israel pada 2020. Jordan, penjaga tapak suci Baitulmaqdis timur, telah pun memanggil pertuduhan urusan Israel pada hari Isnin.


Presiden Turki Recep Tayyip Erdogan memberi amaran kepada rakan sejawatannya dari Israel Isaac Herzog terhadap "membenarkan provokasi dan ancaman terhadap status dan kerohanian masjid Al-Aqsa", yang "meningkatkan kesedihan kami."


Perancis, Ireland, Estonia, Norway dan Albania mengutuk keganasan itu dalam satu kenyataan bersama yang dikeluarkan selepas sesi tergempar Majlis Keselamatan PBB tertutup pada hari Selasa, mengatakan status quo tapak suci itu harus "dihormati sepenuhnya."


Abbas menegaskan penolakannya sepenuhnya terhadap sebarang perubahan kepada status quo perundangan dan sejarah semasa panggilannya dengan Blinken, kata agensi berita rasmi Palestin WAFA.


Sementara itu, Lapid berkata beliau menekankan kepada Blinken "usaha yang bertanggungjawab dan terukur Israel dalam menghadapi rusuhan oleh ratusan pelampau Islam."


Hamas telah berikrar untuk mempertahankan status Al-Aqsa sebagai "tapak Islam yang tulen."


Tetapi penganalisis telah berkata dalam beberapa minggu kebelakangan ini bahawa pergerakan itu tidak mahu perang pada masa ini, sebahagiannya kerana kapasiti ketenteraannya telah direndahkan oleh yang terakhir.


Mereka berkata Hamas juga berhati-hati bahawa konflik baru boleh mendorong Israel membatalkan beribu-ribu permit kerja yang dikeluarkan kebelakangan ini kepada penduduk Gaza yang miskin.


Tetapi Jihad Islam, satu lagi puak Palestin yang dikatakan Israel mempunyai ribuan pejuang dan roket di kawasan itu, memberi amaran pada Isnin bahawa ia tidak akan dipaksa "berdiam diri" berhubung peristiwa di Baitulmaqdis.

bottom of page