top of page
  • zaman

“Jangan pi dok batal projek orang sudah la"-Sanusi

26 Feb-FB

MENTERI Besar Kedah, Dauk Seri Muhammad Sanusi Md. Nor mempersoalkan bagaimana Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim boleh membandingkan projek menaik taraf Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang (LTAPP) dan Lapangan Terbang Sultan Abdul Aziz Shah (LTSAAS) dengan projek baharu Kedah Aerotropolis yang turut merangkumi pembinaan Lapangan Terbang Antarabangsa Kulim (KXP).


Menurut Muhammad Sanusi, projek menaik taraf LTSAAS dan dan LTAPP dibina di kawasan yang sangat terhad menyebabkan sekali gus menjadikan kos projek kerajaan Persekutuan itu lebih murah.


Sedangkan katanya, Kedah Aerotropolis yang dirancang untuk dibiayai sepenuhnya oleh pelabur swasta merupakan projek yang amat besar merangkumi pelabagai komponen lain.

“Kedah Aerotropolis melibatkan pembinaan landasan kapal terbang sebagai kemudahan pusat penyelenggaraan, pembaikan dan baik pulih (MRO), industri komponen pesawat, pusat latihan juruterbang dan hub kargo asia.

“Itu merupakan projek kerajaan negeri dengan inisiatif pembiayaan swasta sepenuhnya tanpa melibatkan pembiayaan kerajaan Persekutuan. Ia bukan saja lapangan terbang tetapi pusat industri dan pembangunan ekonomi baharu dengan pelbagai komponen lain yang akan menjadi ‘game changer’ wilayah utara,” katanya menerusi hantaran terbaru di Facebook, malam tadi.


Menerusi pembentangan Belanjawan 2023 di Parlimen Jumaat lalu, Perdana Menteri memaklumkan kerajaan bercadang untuk menaik taraf LTAPP dan LTSAAS berbanding membangunkan hab baharu.


Menurut Perdana Menteri, kerja-kerja naik taraf itu akan diterajui Malaysia Airports Holdings Berhad (MAHB) pada kos jauh lebih rendah berbanding cadangan membina lapangan terbang baharu di Kulim yang dianggarkan berjumlah RM7 bilion.


Sehubungan itu kata Perdana Menteri, cadangan lapangan terbang Kulim tidak boleh dipertimbangkan dalam keadaan semasa.


Pada akhir status dimuat naik itu, Muhammad Sanusi turut mengingatkan Perdana Menteri agar tidak membatalkan projek Kedah Aerotropolis itu.

“Jangan pi dok batal projek orang sudah la…” katanya.

bottom of page