top of page
  • Writer's pictureArissa Azman

"Jangan salahkan rakyat" - Nazri Aziz

26 Disember 2021

KUALA LUMPUR: Adalah satu kesilapan besar bagi seorang ahli politik, khususnya seorang menteri, untuk menyalahkan orang ramai atas sebarang bencana yang menimpa mereka, kata bekas menteri kabinet Datuk Seri Nazri Aziz.


Beliau merujuk kepada komen Menteri Alam Sekitar dan Air Datuk Seri Tuan Ibrahim Tuan Man kepada Berita Harian pada Jumaat.


Tuan Ibrahim dilaporkan berkata orang ramai gagal mempedulikan amaran cuaca Jabatan Meteorologi (MetMalaysia) dan akibatnya mereka tidak bersedia menghadapi banjir besar yang melanda kawasan di seberang pantai timur minggu lalu.


Nazri berkata kenyataan Tuan Ibrahim itu "sepenuhnya salah" kerana "pukal sentiasa bersama kerajaan".


"Kerajaan perlu memaklumkan kepada orang ramai apa yang akan berlaku dan khususnya bagi menteri alam sekitar, MetMalaysia adalah di bawah kementeriannya (Tuan Ibrahim). Dalam politik, menyalahkan orang ramai adalah tidak boleh.


"Selain itu, perkara yang sama boleh dikatakan kepada kerajaan mengapa mereka tidak mengendahkan amaran MetMalaysia dan melakukan persiapan awal?" katanya.


Semakan di laman Facebook MetMalaysia mendapati tidak banyak amaran disiarkan mengenai hujan lebat yang akan berlaku sebelum banjir bermula.


Walaupun banjir itu dikaitkan dengan Kemelesetan Tropika 29W, yang melanda berhampiran Kuantan pada 17 Dis dan menyebabkan banjir teruk di seluruh semenanjung tengah Malaysia, MetMalaysia tidak menyebut tentang fenomena cuaca yang akan datang kerana ia berkembang selama beberapa hari di Laut China Selatan.


Walau bagaimanapun, MetMalaysia mengeluarkan beberapa amaran hujan lebat berterusan dan ribut petir menjelang banjir.


MetMalaysia mengeluarkan amaran hujan berterusan pertamanya untuk Selangor pada 17 Dis, tetapi hanya menandakannya sebagai tahap "amaran". Sebelum itu, amaran "bahaya" telah dikeluarkan untuk Kemaman, Terengganu dan Kuantan, Pahang.


Dari 2004 hingga 2013, Nazri adalah Menteri di Jabatan Perdana Menteri dan juga pengerusi Jawatankuasa Bencana Negara (NDC) yang bertanggungjawab bagi Majlis Keselamatan Negara (MSN).


Ini adalah beberapa tahun sebelum Agensi Pengurusan Bencana Negara (Nadma) ditubuhkan dan diletakkan di bawah portfolio Fungsi Khas.


"Saya menjadi menteri Nadma selama sembilan tahun tetapi ia belum dipanggil Nadma lagi pada masa itu. Mengendalikan bencana adalah tugas kami dan walaupun beberapa kematian malang berlaku, kami tidak mendengar cerita mengenai mayat terapung di sana-sini setiap hari.


"Jawatankuasa kami (NDC) sentiasa bersedia walaupun ia tidak mempunyai struktur yang lebih baik seperti Nadma atau lebih lengkap, bermakna Nadma sepatutnya dapat berfungsi dengan lebih berkesan."


Mengulangi pandangan Nazri ialah penganalisis politik Universiti Sains Malaysia Dr Sivamurugan Pandian yang berkata adalah tidak adil bagi pemimpin menyalahkan orang ramai memandangkan mereka adalah pemegang kepentingan terbesar di negara ini.


Ini, katanya, adalah tidak wajar terutamanya ketika sebilangan besar rakyat memerlukan sokongan padu daripada pemimpin mereka untuk meringankan beban mereka dan menyediakan mental mereka untuk menghadapi masalah pasca banjir yang memerlukan mereka mengeluarkan banyak wang.


"Terdapat hujan lebat secara tiba-tiba. Bagaimana orang ramai boleh tahu banjir boleh berlaku dalam masa yang singkat? Orang ramai tidak mempunyai data dan kepakaran yang kerajaan ada untuk meramalkan perkara ini.


“Gesaan Yang di-Pertuan Agong untuk bedah siasat mesti diendahkan kerana perkara ini telah berlaku selama bertahun-tahun dan jelasnya, kita perlu melihat perancangan bandar dan sistem perparitan kita.


“Setiap kali ini berlaku, kita kata longkang kita dipersalahkan dan juga sikap orang ramai yang membuang sampah merata-rata. Jadi, baiklah perkara ini.


“Mari kita cari penyelesaian kepada longkang kita, mari kita tingkatkan bilangan lori sampah mengutip sampah dan memperkasakan peranan PBT supaya semua isu pelbagai dimensi ini dapat diselesaikan,” katanya.


Pada Sabtu, Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah menggesa kerajaan melakukan bedah siasat ke atas sistem perparitan di negara ini bagi menangani masalah banjir kilat di kawasan bandar.

bottom of page