top of page
  • zaman

Kecewa kerajaan tak benarkan pengeluaran KWSP – NGO


KUALA LUMPUR 25 Feb:Keputusan kerajaan untuk tidak membenarkan pengeluaran simpanan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) pencarum adalah amat dikesali.

Menurut Presiden Persekutuan Hak Asasi Manusia Global (GHRF), S Shashi Kumar, Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim sepatutnya lebih bersikap praktikal dan memahami penderitaan rakyat.

“PM begitu bimbang bercakap tentang persaraan, tetapi apa yang berlaku apabila kamu berdepan tindakan undang-undang kerana tidak membayar pinjaman dan terpaksa membayar keseluruhan faedah persaraan kamu untuk menyelesaikan tuntutan terhadap kamu, dengan faedah tambahan apabila mencapai umur 55 tahun?

“Kami faham pengeluaran KWSP adalah penyelesaian sementara, tetapi pada ketika ini, ia membolehkan seseorang itu merancang masa depan mereka pada masa depan, dan meringankan beban mereka sementara kerajaan mencari penyelesaian kekal untuk perkara itu,” katanya dalam satu kenyataan hari ini, lapor Malaysiakini.


Shashi mengulas pembentangan Belanjawan 2023 semalam apabila Anwar mengumumkan kerajaan akan menambah caruman simpanan KWSP sebanyak RM500 kepada ahli yang mempunyai simpanan kurang RM10,000 dalam akaun satu.

Jumlah itu, kata perdana menteri, akan memanfaatkan sehingga dua juta pencarum KWSP berumur 40 hingga 54 tahun.


Mengulas lanjut, Shashi berkata kos sara hidup terus meningkat dan rakyat menghadapi kesukaran untuk menguruskan perbelanjaan serta menyelesaikan hutang mereka pada masa yang sama.

“Adalah tidak wajar atau tidak adil untuk PM mengatakan sekiranya pengeluaran KWSP dibenarkan, caruman RM500 oleh kerajaan kepada pencarum yang mempunyai akaun di bawah RM10,000 adalah tidak mungkin.

“PM perlu lebih praktikal dalam memahami penderitaan, rayuan dan tangisan rakyat,” katanya.

Pada 17 Feb, GHRF bersama NGO Pertubuhan Gagasan Inovasi Rakyat Malaysia (PGIRM) dan Persatuan Pengguna Islam (PPIM), menyerahkan memorandum kepada Jabatan Perdana Menteri, menggesa kerajaan membenarkan satu lagi pusingan pengeluaran KWSP.

bottom of page