top of page
  • newsatmy

Kemunculan semula yang luar biasa memberikan Cameroon tempat ketiga di AFCON

6 Februari 2022

YAOUNDÉ: Tuan rumah Cameroon menduduki tempat ketiga pada Piala Negara-Negara Afrika pada hari Sabtu selepas menghapuskan defisit tiga gol menentang Burkina Faso untuk seri 3-3, kemudian menang 5-3 menerusi sepakan penalti.


Ambroise Oyongo menjaringkan penalti penentu di Yaounde ketika Indomitable Lions menebus kesilapan tiga sepakan apabila tewas dalam penentuan separuh akhir menentang Mesir 48 jam lalu.


Gol oleh Steeve Yago dan Djibril Ouattara di kedua-dua belah gol sendiri Andre Onana memberikan Burkinabe mendahului 3-0 ketika berbaki 20 minit.


Stephane Bahoken mengurangkan tunggakan dan kemudian pemain gantian Vincent Aboubakar menjaringkan gol pada minit 85 dan 87 untuk memaksa sepakan penalti.


Perlawanan akhir Piala Negara-Negara antara Senegal dan Mesir, dengan bintang Liverpool Sadio Mane dan Mohamed Salah di pihak bertentangan, akan diadakan pada hari Ahad di Yaounde (1900 GMT).


Jurulatih Cameroon Toni Conceicao melakukan sembilan pertukaran kepada pasukan yang tewas menerusi sepakan penalti kepada Mesir selepas masa tambahan hanya dua hari lalu di Stade Olembe, stadium utama Yaounde.


Pemain Portugal itu hanya mengekalkan penjaga gol Andre Onana dan pemain tengah Samuel Oum Gouet, yang digantikan pada separuh masa oleh penjaring terbanyak kejohanan Aboubakar.


Bos Burkina Faso, Kamou Malo menukar lima pasukan yang memulakan kekalahan 3-1 separuh akhir kepada Senegal yang diilhamkan oleh Sadio Mane 24 jam sebelum Cameroon bermain.


Dua daripadanya telah dikuatkuasakan dengan penjaga gol yang cedera Herve Koffi digantikan oleh Farid Ouedraogo manakala pemain tengah Adama Guira yang digantung memberi laluan kepada Ismahila Ouedraogo.


Negara-negara itu telah bertemu tiga kali sebelum ini dalam kejohanan utama Afrika dengan Cameroon menang dua kali, termasuk dalam perlawanan pembukaan Piala Negara-Negara ini, dan seri lagi.


Ia merupakan penentuan pingat gangsa ketiga untuk kedua-dua pasukan dengan masing-masing menang dan kalah sekali dalam perlawanan yang dikekalkan Afrika manakala Eropah telah diketepikan.


Farid Ouedraogo melakukan penyelamatan berturut-turut daripada kapten Oyongo dan Jean Onana yang menyebabkan dia memerlukan rawatan kerana kecederaan ketika Cameroon mengancam untuk menjaringkan gol terlebih dahulu.


Burkina Faso hampir tidak kelihatan mengancam sebelum mendahului pada minit ke-24 apabila Yago menyusup masuk di tiang jauh untuk melakukan separuh voli hantaran lintang Issa Kabore ke atas gawang.


Ia adalah gol yang sama dengan gol yang dijaringkan oleh Burkinabe Gustavo Sangare pada perlawanan pembukaan pada 9 Januari sebelum Aboubakar menyempurnakan dua penalti untuk memberikan mata maksimum kepada Cameroon.


Stallions menggandakan pendahuluan mereka pada minit terakhir separuh masa pertama biasa apabila Andre Onana melepaskan hantaran lintang Kabore dari genggamannya ke dalam jaring untuk gol sendiri.


Pada mulanya, pengadil tidak membenarkan gol kerana dia tersalah percaya bola telah melepasi garisan, tetapi pegawai VAR meyakinkannya untuk mengubah keputusannya.


Burkina Faso, yang mengetepikan Ghana untuk menduduki tempat ketiga dalam penampilan terakhir Piala Negara-Negara lima tahun lalu, menambah gol ketiga hanya empat minit separuh masa kedua.


Penyerang Aston Villa Bertrand Traore melakukan hantaran dari kanan dan tandukan kuat dari Djibril Ouattara tidak memberi peluang kepada Andre Onana, yang akan berpindah dari Ajax ke Inter Milan pada bulan Julai.


Bahoken membalas satu gol untuk Indomitable Lions pada minit ke-71 apabila Burkinabe gagal melepasi sepakan sudut dan penyerang itu merembat masuk ke gawang dari jarak dekat.


Gol itu mencetuskan kemunculan semula yang luar biasa dengan Aboubakar menjaringkan dua kali berturut-turut dengan pantas ketika sepenuh masa menghampiri untuk memaksa penentuan sepakan penalti.

bottom of page