top of page
  • Writer's pictureArissa Azman

Kes Labuan meningkat kerana kekurangan imuniti

1 Disember 2021

KUALA LUMPUR: Penurunan imuniti daripada vaksin Covid-19 dan pematuhan prosedur operasi standard (SOP) yang lemah boleh menyebabkan peningkatan kes baharu Covid-19 di Labuan.


Profesor Madya Dr Malina Osman berkata apa yang berlaku di pulau itu adalah contoh penurunan imuniti vaksin Covid-19.


“Itulah sebabnya terdapat penekanan pada dos penggalak vaksin Covid-19 bagi mereka yang telah diberi vaksin sepenuhnya, sama ada dengan suntikan Pfizer atau Sinovac.


“Dos penggalak akan memberikan imuniti kepada masyarakat apabila Covid-19 masih menimbulkan ancaman.


"Mereka di Labuan yang masih belum diberi vaksin atau belum menerima suntikan penggalak mereka harus berbuat demikian," katanya kepada New Straits Times.


Dr Malina bertindak balas terhadap peningkatan kes Covid-19 yang dilaporkan di pulau wilayah persekutuan di luar pantai Sabah.


Beliau berkata pematuhan yang lemah terhadap SOP juga menyebabkan peningkatan kes baharu Covid-19 di pulau itu.


Beliau berkata SOP semasa, jika dikuatkuasakan dan dikawal dengan baik, boleh mencegah penularan Covid-19.


"Malangnya, pematuhan SOP dalam kalangan rakyat adalah lemah," kata pakar epidemiologi dan biostatistik Universiti Putra Malaysia itu.


Labuan, yang pernah menjadi kisah kejayaan dalam mengawal pandemik Covid-19 dan pelancaran vaksinasi, menjadi zon merah pada hari Jumaat apabila melaporkan 159 kes Covid-19, dengan dua kluster aktif.


Dua gugusan itu ialah gugusan Jalan Jati yang melibatkan sebuah bistro dan gugusan Bukit Kuda yang melibatkan masyarakat setempat.


Kluster Jalan Jati dicetuskan oleh sekumpulan pelanggan di sebuah kedai makanan dan minuman.


Kelompok Bukit Kuda pula dikesan susulan majlis pertunangan.


Sehingga 11.59 malam Isnin, berdasarkan portal CovidNow Kementerian Kesihatan, pulau itu melaporkan 166 kes aktif, dengan seorang pesakit menerima rawatan rapi.


Presiden Persatuan Pakar Perubatan Kesihatan Awam Malaysia Datuk Dr Zainal Ariffin Omar berkata pengisytiharan Labuan sebagai zon merah Covid-19 mengikut petunjuk nasional.


“Jangan risau (mengenai pengisytiharan Labuan sebagai zon merah), tetapi ia sebagai peringatan kepada semua orang untuk terus mematuhi SOP.


"Ia juga adalah untuk pihak berkuasa mengambil langkah untuk mencegah lebih banyak kes di pulau itu."


Beliau berkata adalah penting bagi Jabatan Kesihatan Labuan menjalankan lebih banyak ujian, mengesan kenalan dan kuarantin mereka yang dijangkiti.


Beliau berkata walaupun tiada tanda peningkatan kes baharu di pulau itu disebabkan penurunan imuniti vaksin Covid-19 dalam kalangan mereka yang divaksin sepenuhnya, mereka yang layak perlu mengambil suntikan penggalak vaksin Covid-19.


"Mereka yang menerima pelantikan pukulan penggalak harus melakukannya.


"Suntikan penggalak adalah sangat penting, terutamanya untuk orang tua dan mereka yang mempunyai komorbiditi, yang boleh mengalami gejala yang teruk jika mereka dijangkiti coronavirus."


Sehingga 11.59 malam Ahad, berdasarkan portal CovidNow Kementerian Kesihatan, 79.5 peratus daripada penduduk pulau bebas cukai itu (atau 79,172 individu) telah diberi vaksin sepenuhnya, manakala 3.3 peratus (3,317 individu) telah menerima hanya satu dos Vaksin Covid19.


Baki 25.9 peratus (25,789 individu) tidak divaksinasi.


Sementara itu, sebanyak 10,527 suntikan penggalak telah diberikan di Labuan.

bottom of page