top of page
  • Writer's pictureNihaba

Kes rasuah, AMLA: Mahkamah kekal 9 daripada 13 pertuduhan terhadap Abdul Azeez


PUTRAJAYA,5 Sept: Mahkamah Rayuan sebulat suara menolak permohonan rayuan Datuk Seri Abdul Azeez Abdul Rahim untuk membatalkan 13 pertuduhan rasuah dan pengubahan wang haram yang dihadapinya.


Hakim Datuk Abu Bakar mewakili panel tiga hakim ketika membacakan keputusan itu berkata, mahkamah bagaimanapun membenarkan permohonan perayu untuk membatalkan empat pertuduhan melibatkan pengubahan wang haram.


Dengan keputusan itu, Abdul Azeez hanya akan meneruskan perbicaraan untuk sembilan pertuduhan ketka sebutan kes pada 7 September ini di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur.


Pada Januari 2019, Ahli Parlimen Baling itu didakwa di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur atas 13 pertuduhan berkaitan projek pembinaan lebuh raya dan naik taraf jalan raya di Kedah dan Perak.


Ia membabitkan tiga pertuduhan menerima rasuah berjumlah RM5.2 juta dan 10 pertuduhan pengubahan wang haram.


Projek tersebut melibatkan Lebuhraya Persisiran Pantai Baru, kerja-kerja menaik taraf Jalan Persekutuan FT005 (Teluk Intan ke Kampung Lekir, Perak).


Perbuatan itu didakwa dilakukan di Bank CIMB cawangan Menara UAB pada 8 Disember 2010 dan Affin Bank Berhad, Setiawalk, Pusat Bandar Puchong, Selangor pada 13 Jun 2017 serta 10 April 2018.


Bagi pertuduhan pengubahan wang haram, Abdul Azeez didakwa melakukan kesalahan itu di Lembah Klang di antara 8 Mac 2010 dan 30 Ogos 2018


Astro Awani

bottom of page