top of page
  • Writer's pictureArissa Azman

Ketika ilusi, khayalan, dan penolakan tersebar lebih cepat daripada Covid-19: Penyakit DAP

22 Ogos 2021

UMNO kini membuat kemunculan semula. Jendela peluang telah terbuka untuk mereka dan mereka segera masuk.


Yang di-Pertuan Agong telah menamakan Ismail Sabri Yaakob dari UMNO sebagai perdana menteri baru Malaysia. Istana Negara telah menerima pencalonan untuk perdana menteri berikutnya dari 220 anggota Dewan Rakyat, masing-masing melalui deklarasi berkanun pada 18 Ogos 2021. Dan dari surat-surat deklarasi itu, sejumlah 114 anggota telah mencalonkannya, majoriti yang cukup untuk membentuk kerajaan.


Orang ini pernah berkhidmat sebagai Menteri Kanan yang bertanggungjawab dalam keselamatan dan pertahanan di bawah pemerintahan Perikatan Nasional sebelumnya.


Ia perkara yang sama sekali lagi. Dan, ia akan tetap menjadi #KerajaanBodoh #KerajaanGagal. -Victor Ong


Ini hanya satu contoh posting yang serupa yang trending di media sosial. Yang benar, tinggi dan hebat, penuh kebijaksanaan dan prinsip orang DAP-Pakatan Harapan menganiaya Ismail Sabri Yaakob bahkan sebelum dia boleh mengangkat sumpah sebagai Perdana Menteri atau PM9.


Apa yang tak kena dengan mereka ni?


Bukankah DAP-Pakatan Harapan yang memaksa Tun Dr Mahathir Mohamad mengundurkan diri, dan menjatuhkan kerajaan Pakatan Harapan yang hanya berusia 22 bulan?


Bukankah DAP-Pakatan Harapan yang memaksa Muhyiddin Yassin mengundurkan diri, dan menjatuhkan pemerintah Perikatan Nasional yang hanya berusia 17 bulan?


Bukankah DAP-Pakatan Harapan yang menolak tawaran Muhyiddin untuk membentuk kerajaan perpaduan dan sebaliknya menegaskan bahawa kerajaan akan turun?


Jadi salah siapa UMNO kembali berkuasa? Mengapa marah kepada UMNO ketika DAP-Pakatan Harapan yang membuka pintu untuk UMNO kembali berkuasa? Gila apa ni?


Bukankah DAP-Pakatan Harapan yang mengatakan bahawa Mahathir adalah Perdana Menteri terburuk dalam sejarah dan bahawa Malaysia telah diturunkan menjadi negara yang gagal kerana Mahathir? Dan kemudian mereka memilih Mahathir sebagai Perdana Menteri DAP-Pakatan Harapan pada Mei 2018.



--PN Online

bottom of page