top of page
  • Writer's pictureArissa Azman

Krisis pandemik serlahkan sifat kemanusiaan dalam diri kita - Hishamuddin Rais

23 Julai 2021

KUALA LUMPUR: Pandemik COVID-19 ini hadir tidak lain sebagai satu ujian besar bagi manusia untuk melihat kembali segala yang telah dilakukan di muka bumi ini.


Secara tidak sedar ia sebenarnya telah memperlihatkan warna sebenar manusia ketika kita berdepan dengan wabak ini dan mencari solusi kepada krisis yang disebabkan olehnya.


Menurut aktivis dan pemerhati politik, Hishamuddin Rais, ketika inilah kita dapat melihat sifat sebenar para politikus sama ada mereka benar-benar memikirkan tentang rakyat atau hanya dirinya sendiri.

“Kita telah diduga oleh virus dari Wuhan ini, sama ada akan lahir kebinatangan atau kemanusiaan, insaniah dalam diri kita.

“Jadi ini peluang untuk ahli-ahli politik untuk terbuka dan memikirkan diri sebagai seorang negarawan, memikirkan untuk negara dan rakyat, di manakah fikrah kita berdiri,” jelasnya.


Maka sekiranya pembukaan semula sidang Parlimen selepas hampir lapan bulan ‘bercuti’ pada 26 Julai akan datang masih lagi dijadikan tempat untuk ahli politik berebut kuasa, maka ianya hanya akan menuju kegagalan.


Bukan lagi masanya untuk Ahli Parlimen serang menyerang dan saling menunding jari kepada segala kekurangan dan kekhilafan yang berlaku, tetapi harus bersama berfikir ke arah menjadikan negara ini lebih sihat, selamat dan sejahtera.


“Maka sekarang ini saya meminta Ahli-Ahli Parlimen bukan memikirkan untuk cari undi, tetapi menjadi negarawan memikirkan masa depan negara.


“Saya minta supaya kalian berfikir, berdiri dan duduk di dalam Dewan itu sebagai manusia yang prihatin, bukannya memikirkan tentang nasib sendiri. Itu teknik lama,” ujarnya.




--PN Online

Comments


bottom of page