top of page
  • newsatmy

Liverpool belasah Man Utd

20 April 2022

LIVERPOOL: Liverpool memalukan Manchester United buat kali kedua musim ini untuk menduduki tangga teratas Liga Perdana apabila Mohamed Salah menjaringkan dua gol ketika membelasah 4-0 pada Selasa.


Anak buah Jurgen Klopp menang 5-0 di Old Trafford pada bulan Oktober dan jangkaan kekalahan yang sama adalah berasas apabila Liverpool mendedahkan jurang besar antara kedua-dua pasukan dengan Luis Diaz dan Sadio Mane turut mengenai sasaran.


Liverpool bergerak dua mata di hadapan Manchester City di tangga teratas, tetapi masih memerlukan juara Inggeris itu untuk tergelincir dalam baki tujuh perlawanan liga musim ini untuk memenangi kejuaraan.


Berbeza dengan margin halus yang memisahkan Liverpool dan City, jurang 22 mata kini terletak di antara pendahulu liga dan United di tempat keenam dengan hanya kegagalan Tottenham dan Arsenal sendiri yang mengekalkan Red Devils dalam perlumbaan untuk layak ke Liga Juara-Juara musim depan.


Pengurus sementara United, Ralf Rangnick, memberi amaran terlebih dahulu mengenai apa yang akan berlaku kepada pasukannya jika mereka bertahan seperti yang mereka lakukan ketika menang 3-2 di tempat sendiri ke atas Norwich, Sabtu lalu.


Percubaan pemain Jerman itu untuk menutup lubang di pertahanan United adalah panggilan balik untuk Phil Jones, membuat penampilan kedua dalam Liga Perdana sejak Januari 2020, sebagai sebahagian daripada lima bek.


Tetapi ia hanya mengambil masa lima minit untuk pelawat dibuka.


Bola hantaran Mane memilih Salah dalam ruang berekar dan dia mendapati Diaz melakukan penyudah mudah dari jarak dekat.


Dua minit kemudian saingan sengit antara dua kelab paling berjaya bola sepak Inggeris diketepikan sebagai tanda sokongan kepada Cristiano Ronaldo.


Bintang Portugal itu hilang untuk United selepas mendedahkan pada Isnin bahawa bayi lelakinya yang baru lahir telah meninggal dunia.


Penyokong di semua bahagian Anfield berdiri untuk tepukan seminit, manakala penyokong Liverpool menyanyikan lagu mereka sendiri "Anda tidak akan pernah berjalan sendirian."


Di padang, trafik sehala berterusan dengan United hampir tidak dapat keluar dari bahagian mereka sendiri.


Gol kedua Liverpool nampaknya tidak dapat dielakkan dan apabila ia tiba, ia adalah kualiti tertinggi.


Joel Matip merembat bola ke kaki Mane dan pemain Senegal itu melontarkan hantaran kali pertama melepasi bahagian atas untuk Salah.


Pemain Mesir itu tidak menjaringkan gol untuk Liverpool daripada permainan terbuka sejak Februari, tetapi tidak menunjukkan tanda-tanda kurang keyakinan ketika dia meletakkan bola ke laluannya dan melepasi rendah David de Gea.


Diaz melengkapkan satu lagi gerakan cemerlang pasukan sebelum separuh masa hanya untuk ditanda ofsaid.


Separuh masa memberi United sedikit rehat dan mereka meningkat dengan ketara selepas rehat berkat pengenalan Jadon Sancho.


Pemain sayap England itu mencipta satu peluang besar pelawat untuk kembali ke permainan apabila Alisson Becker melebarkan dirinya untuk menghalang Marcus Rashford dan Anthony Elanga.


Liverpool kini berpotensi 10 perlawanan lagi daripada empat kali pertama kejuaraan Liga Perdana, Liga Juara-Juara, Piala FA dan Piala Liga.


Dan mereka kelihatan bersedia untuk menerkam mana-mana goyangan dari City dalam perlawanan dengan koleksi maut penyerang mereka semuanya dalam prestasi terbaik.


Mane dengan tenang menghantar gol ketiga dari hantaran lintang Diaz untuk menamatkan sebarang harapan untuk kebangkitan United.


Salah kemudian menjadikan jumlahnya untuk musim ini kepada 30, lima daripadanya hadir dalam dua perlawanan menentang United, ketika dia mengangkat bola ke atas De Gea daripada hantaran Diogo Jota lima minit sebelum tamat.

bottom of page