top of page
Writer's pictureArissa Azman

MAFI perkasa komuniti agromakanan luar bandar


BELURAN, 20 Sept – Lebih 21,000 pengunjung membanjiri Program Semarak Tani Keluarga Malaysia Beluran yang dianjurkan Kementerian Pertanian dan Industri Makanan (MAFI) di Pasar Tamu Beluran pada Sabtu dan Ahad lalu.


Menteri Pertanian dan Industri Makanan, Datuk Seri Dr Ronald Kiandee, berkata program itu adalah rangkuman produk di bawah MAFI bertujuan membantu memperkasa komuniti agromakanan luar bandar.


Beliau berkata, selain itu ia menyampaikan maklumat mengenai pendekatan serta dasar terkini kerajaan secara terus kepada rakyat di lapangan.


“Pelbagai aktiviti seperti Jualan Murah Keluarga Malaysia, My Best Buy Keluarga Malaysia, Kenduri Rakyat, Pameran Jabatan dan Agensi, Program Dialog Industri dan Peningkatan Kapasiti Nelayan, Program Agropreneur Muda, Sukan Rakyat serta Pemimpin Bersama Komuniti dilaksana sepanjang program.


“Program ini ialah usaha MAFI mendapatkan pandangan dan maklum balas secara langsung komuniti agromakanan terhadap impak pelaksanaan dasar dan pendekatan kerajaan melalui kementerian serta memberikan jaminan terhadap komitmen serta usaha berterusan kerajaan meningkatkan pendapatan serta taraf hidup mereka,” katanya dalam kenyataan media, kelmarin.


Pada program itu, Ronald yang juga Ahli Parlimen Beluran turut menyaksikan sesi penyerahan Pasar Tamu Beluran baharu yang dibangunkan Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA) dengan kos RM746,000 kepada Majlis Daerah Beluran.


Katanya, projek naik taraf pasar tamu di Beluran siap pertengahan Mei lalu di bawah sumber peruntukan Rancangan Malaysia Ke-12 dan sebahagian daripada program pengukuhan rangkaian peruncitan pasar tamu di Sabah dan Sarawak dengan matlamat memperkasakan pemasaran hasilan pertanian.

Comments


bottom of page