top of page
  • Writer's pictureArissa Azman

Mahkamah tolak tawaran untuk mengadakan perbicaraan secara 'hibrid' bagi kes 1MDB Najib

14 Disember 2021

KUALA LUMPUR: Mahkamah Tinggi hari ini menolak permohonan pihak pendakwaan supaya perbicaraan 1Malaysia Development Bhd (1MDB) Datuk Seri Najib Razak dijalankan melalui 'prosiding hibrid'.


Hakim Datuk Collin Lawrence Sequerah bagaimanapun tidak menolak kemungkinan prosiding sedemikian dijalankan pada masa hadapan.


"Berkenaan dengan permohonan pihak pendakwaan untuk prosiding hibrid, selepas mempertimbangkan hujahan lisan dan memikirkan perkara itu, buat masa ini saya memutuskan untuk menentangnya tetapi saya tidak menolaknya pada masa hadapan," katanya.


Mahkamah juga menangguhkan perbicaraan bekas perdana menteri itu ke Khamis ini (16 Dis) kerana beliau dan peguam utamanya Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah dilarang memasuki kompleks mahkamah kerana status MySejahtera mereka yang ditandakan sebagai 'sentuhan santai'.


Terdahulu, peguam Najib Datuk Hariharan Tara Singh memberitahu mahkamah bahawa anak guamnya dan rakan peguamnya tidak boleh memasuki bangunan mahkamah kerana status dalam permohonan MySejahtera mereka.


“Status anak guam saya menunjukkan ia adalah hubungan biasa dan di bawah kategori itu, dia tidak dibenarkan masuk ke dalam premis mahkamah. Dia berada di tempat letak kereta sekarang.


“Kedua-dua mereka berhubung dengan anak Shafee Muhammad Farhan pada 6 Dis dan tempoh kuarantin 10 hari akan tamat esok (Rabu),” katanya.


Apabila perbicaraan diteruskan Khamis ini, pihak pembelaan akan meneruskan pemeriksaan balas terhadap bekas ketua pegawai eksekutif 1MDB Mohd Hazem Abdul Rahman dan ketua pegawai kewangan syarikat itu Azmi Tahir.


Semalam, pihak pendakwaan membuat permohonan lisan agar perbicaraan dijalankan melalui prosiding hibrid di mana hakim dan anggota pasukan pendakwaan akan hadir secara fizikal di mahkamah, manakala Najib dan pasukan peguamnya akan menghadiri prosiding secara maya.


Timbalan pendakwa raya Ahmad Akram Gharib membuat permohonan mengikut Seksyen 15A Akta Mahkamah Kehakiman (Pindaan) 2020, yang membolehkan mahkamah menjalankan prosiding jarak jauh memandangkan Najib dan Shafee tidak dibenarkan memasuki bangunan mahkamah mengikut kod warna status MySejahtera mereka.


Najib, 68, didakwa atas 25 pertuduhan salah guna kuasa dan pengubahan wang haram membabitkan RM2.28 bilion dana 1MDB yang dimasukkan ke dalam akaunnya antara 2011 dan 2014.


Dia berdepan hukuman penjara 20 tahun dan denda, jika sabit kesalahan.


Kompleks Mahkamah KL hanya membenarkan mereka yang 'berisiko rendah' ​​atau berstatus biru dalam MySejahtera mereka untuk masuk ke dalam bangunan.

bottom of page