top of page
  • Writer's pictureArissa Azman

Malaysia boleh belajar daripada kejayaan Kean Yew - Rashid Sidek

21 Disember 2021

RAKYAT Malaysia hanya mampu memandang dengan iri hati dan berharap Loh Kean Yew berada di sisi gelanggang badminton mereka.


Kean Yew kelahiran Pulau Pinang mencipta sejarah, bukan untuk Malaysia, tetapi untuk negara jiran Singapura apabila dia memenangi gelaran dunia pertama republik itu dalam badminton.


Pemain berusia 24 tahun itu, yang beraksi dalam beberapa minggu kebelakangan ini, mengejutkan semua orang dengan merangkul mahkota perseorangan lelaki pada Kejohanan Dunia di Huelva, Sepanyol pada Ahad dengan kemenangan 21-15, 22-20 ke atas India K. Srikanth,


Sememangnya tidak kurang berhak buat pemain nombor 22 dunia yang menumbangkan pemain nombor 1 dunia, Viktor Axelsen dan pemain nombor 3 dunia Anders Antonsen, kedua-duanya dari Denmark, dalam perjalanan ke final.


Sejak Oktober, Kean Yew menikmati peningkatan yang besar untuk menjadi terkenal, setelah menewaskan tidak kurang daripada enam daripada 10 pemain terbaik dunia, termasuk pemain nombor 7 dunia Malaysia dan rakan zaman kanak-kanak Lee Zii Jia dua kali.


"Saya benar-benar tidak percaya bahawa ini telah berlaku. Pada awal tahun, saya tidak pernah menyangka perkara ini akan berlaku," kata Kean Yew selepas kemenangannya ke atas Srikanth.


“Saya pastinya sangat gembira sekarang kerana Srikanth adalah pemain penyerang yang hebat, dan saya perlu bersedia untuknya.


"Bukan mudah untuk cuba bersabar dan agresif pada masa yang sama. Saya sangat mahu menang tetapi saya terpaksa menenangkan diri dan saya gembira ia berjaya pada akhirnya.


“Saya memulakan tahun ini dengan kekalahan pusingan pertama di Thailand dan itu adalah satu peringatan yang baik untuk saya kerana ia menunjukkan saya masih jauh dari peringkat dunia.


“Tetapi itu mendorong saya untuk berlatih bersungguh-sungguh, dan berlatih dengan Viktor (selama sebulan di Dubai), dan mendapat pengalaman daripada itu juga telah banyak membantu saya.


“Saya tahu sekarang saya bukan lagi underdog dan orang akan mula menganalisis permainan saya tetapi ini hanya permulaan dan saya hanya boleh terus belajar lebih banyak melalui pertandingan,” tambah Kean Yew.


Kejayaan memberangsangkan Kean Yew di Huelva boleh membingungkan BAM kerana Malaysia masih belum memenangi kejuaraan dalam Kejohanan Dunia walaupun dengan pencapaian Lee Chong Wei.


Ironinya, Kean Yew dibesarkan di Pulau Pinang, dan berada di bawah bimbingan Persatuan Badminton Pulau Pinang (PBA) sehingga berusia 12 tahun.


Sekolah Sukan Bukit Jalil (BJSS) menawarkannya tempat pada 2010, tetapi Singapura datang menelefon dengan biasiswa.


Bersama abangnya, Kean Yean, dia menerima tawaran dari Singapura dan tidak pernah menoleh ke belakang sejak itu.


Sementara itu, bekas jurulatih kebangsaan Rashid Sidek percaya Malaysia kini boleh belajar daripada Kean Yew dan kejayaan Singapura.


"Ia pastinya pil yang sukar untuk ditelan kerana Singapura kini mempunyai juara dunia sementara kami masih menunggu yang pertama," kata bekas pemenang Piala Thomas itu.


“Kami pastinya perlu belajar daripada ini, kerana mungkin, Singapura lebih telus dalam pemilihan pemain mereka dan mereka memberi peluang kepada pemain mereka untuk maju.


“Mungkin, tekanan juga kurang (ke atas Kean Yew) juga, dia berasal dari Singapura dan tiada siapa yang benar-benar memberi tumpuan kepadanya.


“Saya percaya pemain kami di sini mempunyai terlalu banyak tekanan daripada semua pihak, termasuk peminat, dan itu seterusnya menjejaskan prestasi mereka.


“Secara perspektif, Kean Yew baru berusia 24 tahun dan mempunyai masa yang mencukupi untuk berkembang manakala di Malaysia, pemain berusia 24 tahun seperti (Cheam) June Wei terkeluar daripada pasukan kebangsaan.


“Jika kami tidak mempunyai kumpulan pemain yang ramai, maka mungkin kami tidak sepatutnya terlalu cepat menurunkan pemain kerana kami juga memerlukan pemain berkualiti untuk terus mengasak Zii Jia.


“Contoh lain ialah pasangan lelaki Ong Yew Sin-Teo Ee Yi yang meninggalkan pasukan negara tahun lalu tetapi berjaya memenangi pingat gangsa di Kejohanan Dunia sebagai pemain bebas.


“Jadi mungkin untuk ke hadapan, kami perlu lebih bersabar dengan pemain yang kami ada,” tambah Rashid.

bottom of page