top of page
  • newsatmy

Malaysia yang dilanda Covid dihalang daripada membuka dua perlawanan ACT

5 Disember 2021

KUALA LUMPUR: Persekutuan Hoki Asia (AHF) mencuba yang terbaik, malah menghadiri pertemuan maraton tiga jam dengan pegawai kesihatan Donghae, tetapi akhirnya, Malaysia dengan sopan dinafikan masa bermain dalam Piala Juara-Juara Asia (ACT), yang bermula pada Ahad.


Isu itu timbul apabila pemain Malaysia Nurul Faezah Shafiqah disahkan positif Covid-19 sehari selepas tiba untuk kejohanan itu, dan seluruh kontinjen kini dikuarantin.


Para pemain diuji negatif sebelum terbang pada 29 Nov.


Mereka diuji sekali lagi sehari selepas tiba di Donghae dan Nurul Faezah mengembalikan keputusan positif.


Dan walaupun beberapa ujian telah dijalankan sejak itu dan tiada keputusan positif ditemui, pegawai kesihatan Korea Selatan bertegas bahawa Malaysia tidak boleh bermain dua perlawanan pertama.


Kenyataan Persekutuan Hoki Asia (AHF) berbunyi: "Pegawai Kota Donghae juga menjelaskan alasan untuk kuarantin pasukan (sejak ketibaan mereka pada 29 Nov). AHF mengakui bahawa atas sebab perubatan, ini mungkin prosedur semasa untuk Kesihatan Korea. pihak berkuasa.


"Malangnya, dalam keadaan semasa, pasukan Malaysia tidak akan bermain pada hari pertama dan kedua acara itu, bermakna perlawanan pada Ahad dan Isnin."


Ringkasnya, Malaysia tidak akan menentang China pada hari Ahad dan India pada hari Isnin, dan kejohanan mereka berakhir sebelum ia bermula untuk pertuduhan Nasihin Nubli.


AHF juga berkata mereka mengharapkan pemahaman yang lebih baik daripada pegawai Kesihatan Korea dan juga telah menghubungi ketua parti pembangkang Hong Moon Pyo, yang merupakan parti pemerintah di bandar Donghae untuk menghubungi Datuk Bandar Donghae dan menyokong perjuangan mereka.


AHF mengemukakan rancangan untuk menguji pemain Malaysia setiap hari, dan akan menanggung kosnya, dan hanya mereka yang mempunyai keputusan negatif akan dibenarkan bermain, tetapi nampaknya cadangan itu telah ditembak jatuh juga.


MHF pasrah dengan fakta bahawa wanita mereka tidak akan bermain dalam ACT, walaupun AHF telah melakukan yang terbaik untuk berunding.

bottom of page