top of page
  • newsatmy

Menavigasi perairan kontroversi: Cabaran menjaga keselamatan maritim Malaysia


Lautan telah lama menjadi sebahagian penting dalam identiti Malaysia dengan airnya yang luas dan sumber marin yang pelbagai. Malangnya, keselamatan maritim negara kini dihadapi oleh pelbagai ancaman seperti kegiatan lanun, keganasan maritim dan penangkapan ikan secara haram.


Bagi menangani masalah ini, kerajaan terdahulu telah mengambil langkah proaktif seperti menubuhkan Eastern Sabah Security Command (ESSCOM) dan menugaskan Pasukan Polis Marin (PPM) untuk memantau Selat Melaka.


Walau bagaimanapun, hanya bergantung pada tindakan ini tidak mencukupi bagi menjamin keselamatan maritim jangka panjang di negara kita. Kerajaan harus komited dalam usaha mengambil langkah-langkah untuk membangunkan strategi keselamatan yang efektif serta mengambil kira semua ancaman potensi kepada perairan negara.


Ini memerlukan penempatan sumber kewangan dan manusia yang mencukupi untuk pelaksanaannya serta peningkatan koordinasi di antara agensi yang berkaitan dalam keselamatan maritim. Peranan penglibatan negara jiran juga boleh ditingkatkan untuk memastikan langkah-langkah keselamatan lintas sempadan yang berjaya.


Selain itu, sektor swasta juga perlu digalakkan untuk melabur dalam hal ehwal keselamatan maritim negara dengan kerajaan memberikan tawaran yang adil dan saksama bagi setiap pelaburan yang dilaksanakan dibawah bidang ini.


Dengan pelaburan sedemikian, bukan sahaja Malaysia akan mendapat manfaat pertumbuhan ekonomi tetapi juga meningkatkan kedaulatan negara dan patriotisme di kalangan rakyat.

Pada akhirnya, memastikan perairan yang selamat adalah penting bagi kemakmuran ekonomi dan sosial Malaysia serta menjaga kedaulatan negara- menjadikannya sebagai keutamaan yang tidak boleh diambil ringan oleh kerajaan.


Pendekatan yang komprehensif termasuk pembuatan dasar dan pelaksanaan strategi keselamatan serta kerjasama di antara agensi yang pelbagai harus diambil untuk memastikan keselamatan maritim seluruh negara selamat dan terkawal setiap masa.


Mahathir Mohd Rais Ketua Penerangan (PN) Wilayah Persekutuan Ketua Bahagian BERSATU Segambut

bottom of page