top of page
  • Writer's pictureArissa Azman

Najib dan Zahid khianat Anwar

23 Ogos 2021

Najib Tun Razak dan Ahmad Zahid Hamidi memimpin Anwar sehingga masuk ke perangkap. Mereka kelihatan seperti 15 ahli parlimen UMNO yang akan menyokong Anwar untuk mengambil alih jawatan PM9 setelah Muhyiddin Yassin digulingkan. Yang diinginkan oleh Najib dan Zahid adalah agar Muhyiddin dijatuhkan. Siapa yang mengambil alih jawatan PM selepas itu tidak penting, selagi bukan Muhyiddin.


Tetapi siapa yang mahu Najib dan Zahid, ditambah dengan 13 ahli Parlimen UMNO yang lain, sebagai PM9? Mereka serahkan kepada Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong. Biarkan Agong memutuskan siapa yang harus menjadi PM9. Ikut sahaja Perlembagaan Persekutuan Malaysia.


Sementara itu, DAP berbincang dengan Muhyiddin mengenai pembentukan kerajaan perpaduan dan pelaksanaan agenda reformasi Pakatan Harapan. Memikirkan bahawa ini akhirnya akan menenangkan kemelut politik Malaysia, Muhyiddin bersetuju dan telah mengumumkannya pada Sabtu lalu.


Anwar Ibrahim dan pemimpin DAP yang berpihak kepadanya menolak cadangan Muhyiddin. Mengapa mereka mesti menerimanya ketika 15 Ahli Parlimen UMNO menyokong Anwar untuk mengambil alih jawatan PM9?


Benci dengan pengkhianatan ini, Muhyiddin memutuskan untuk mengundurkan diri - dan pujukan dari semua orang, termasuk keluarganya, tidak dapat mengubah pikirannya. Pada hari Isnin lalu, Muhyiddin telah mengundurkan diri.


Agong kemudian memutuskan bahawa semua 220 anggota Parlimen akan menyerahkan surat bertanda tangan mereka untuk mengesahkan pilihan Perdana Menteri mereka yang baru. 15 Ahli Parlimen UMNO yang menyokong penggulingan Muhyiddin, dan yang juga sepatutnya menyokong Anwar sebagai PM9, menarik sokongan kepada Anwar.


Anwar sepatutnya mendapat 120 undi. Dia hanya mendapat 100 (20 undi pendek) - di mana 15 daripadanya adalah undi UMNO, yang dijanjikan oleh Najib dan Zahid kepadanya. Lima yang lain berasal dari Pejuang dan Muda.


Najib dan Zahid telah mengkhianati Anwar. Mereka perlu memberi tanggapan bahawa mereka menyokongnya untuk PM9, untuk mendapatkan suara Pakatan Harapan, tanpa itu mereka tidak dapat mengusir Muhyiddin. Tetapi setelah Muhyiddin digulingkan, mereka meninggalkan Anwar.


Dan sekarang Anwar telah sedar bahawa apa yang diinginkan oleh Najib dan Zahid adalah menggunakannya untuk menyingkirkan Muhyiddin supaya UMNO dapat kembali berkuasa. Setelah Muhyiddin digulingkan, Najib dan Zahid melempar Anwar daripada bas.


Orang Melayu akan memanggil ini kena main belakang. Dan nampaknya Najib dan Zahid juga pandai main belakang, seperti yang telah dijumpai oleh Anwar sekarang. Tetapi ada sedikit kelemahan dalam rancangan itu. Najib dan Zahid tidak seharusnya menyerahkan kepada Agong untuk memutuskan siapa yang harus menjadi PM9. Dan sekarang, kerana ketakutan Najib dan Zahid, tugas itu telah diberikan kepada Ismail Sabri Yaakob.



--PN Online



bottom of page