top of page
Writer's pictureArissa Azman

Najib gagal bertahan terhadap tuntutan SRC

23 Februari 2022

KUALA LUMPUR: Datuk Seri Najib Razak gagal dalam usahanya untuk mengekalkan saman AS$1.1 bilion yang difailkan terhadapnya oleh SRC International Sdn Bhd.


Hakim Mahkamah Tinggi Datuk Ahmad Firuz Zainol Abidin membuat keputusan itu selepas beliau mendapati tiada isu prejudis sementara menunggu rayuan Najib dalam kes jenayahnya.


Bekas perdana menteri itu memohon penangguhan sementara menunggu rayuannya terhadap sabitan terhadap tujuh pertuduhan membabitkan RM42 juta dalam perbicaraan jenayah SRC International.


Dia dijatuhi hukuman penjara 12 tahun dan denda RM210 juta kerana salah guna kuasa, pecah amanah jenayah, dan pengubahan wang haram melibatkan dana daripada SRC.


Firuz berkata ia adalah pandangan mahkamah bahawa keputusan rayuan Najib di Mahkamah Persekutuan adalah spekulatif semata-mata pada ketika ini.


Mahkamah juga memerintahkan Najib memfailkan pernyataan pembelaannya dalam tempoh 30 hari.


Bagaimanapun, peguam Najib Harvinderjit Singh meminta lanjutan masa selama 40 hari kerana beliau dan rakan sekerjanya Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah menuju ke United Kingdom esok untuk memberi taklimat kepada peguam Ratu mengenai rayuan jenayah Najib di mahkamah Apex.


Mahkamah membenarkan lanjutan masa dan menetapkan 1 April untuk pengurusan kes seterusnya.


SRC International berada di bawah pengurusan baharunya, memfailkan tindakan undang-undang pada 7 Mei tahun lepas, dan pada mulanya menamakan Najib dan bekas pengarahnya Suboh, Mohammed Azhar, Nik Faisal, Datuk Shahrol Azral Ibrahim Halmi, Tan Sri Ismee Ismail dan Che Abdullah sebagai defendan.


Bagaimanapun, pada 22 Julai tahun yang sama, ia mengeluarkan nama Ismee dan Shahrol daripada saman itu dan mengekalkan yang lain sebagai defendan.


SRC International, yang merupakan anak syarikat 1Malaysia Development Bhd dalam writ saman, mendakwa kesemua defendan bersubahat dan melakukan pecah amanah.


Ia juga mendakwa Najib telah menyalahgunakan kuasanya dan memperoleh faedah peribadi daripada dana SRC International serta menyeleweng dana tersebut.


Najib merupakan penasihat emeritus SRC International dari 1 Mei 2012 hingga 4 Mac 2019.


SRC International, yang kini dimiliki sepenuhnya oleh Kementerian Kewangan Diperbadankan (MoF Inc), memohon pengisytiharan bahawa semua defendan bertanggungjawab membayar kehilangan dana pelaburan akibat penggunaan jumlah pinjaman.


Syarikat itu mendakwa pada Januari 2019, ia diletakkan di bawah jagaan pegawai daripada kementerian kewangan dan selepas meneliti dan menyemak rekod SRC International, didapati pengarah terdahulu SRC tidak mengambil sebarang langkah munasabah untuk memastikan Kumpulan Wang Persaraan Inc (KWAP) pinjaman berjumlah RM4 bilion kepada SRC pada 2011 dan 2012 telah digunakan dengan sewajarnya untuk membiayai aktiviti pelaburan am syarikat dan keperluan modal kerja am.


Ia juga mendakwa pengurusan baharunya mendapati sejumlah besar pengeluaran, pemindahan dan penggunaan pinjaman KWAP adalah penipuan atau salah.

Comments


bottom of page