top of page
  • Writer's pictureArissa Azman

Najib kecewa dengan keputusan Mahkamah Rayuan

9 Disember 2021

PUTRAJAYA: Datuk Seri Najib Razak berkata beliau kecewa dengan keputusan Mahkamah Rayuan yang mengekalkan keputusan bersalahnya dalam kes SRC International Sdn Bhd.


Bekas perdana menteri itu meluahkan kekecewaannya melalui persidangan maya yang dijalankan melalui Zoom, sejurus selepas panel tiga hakim menolak rayuannya untuk mengetepikan sabitan, hukuman penjara 12 tahun dan denda RM210 juta atas tujuh pertuduhan rasuah.


“Saya amat kecewa dengan keputusan yang dibuat oleh mahkamah.


“Isu utama berhubung kes SRC ialah RM42 juta telah dipindahkan ke akaun peribadi saya.


"Sebagai seorang Muslim, dengan nama Allah, saya tidak tahu dan tidak pernah mengarahkan sesiapa untuk memindahkan wang itu ke akaun bank peribadi saya," katanya dalam persidangan Zoom anjuran peguam utamanya Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah.


Najib berkata beliau telah mengarahkan pasukan pembelanya untuk segera memfailkan rayuan berhubung keputusan mahkamah.


Sementara itu, Shafee berkata beliau terkejut dengan keputusan dan alasan yang diberikan mahkamah.


Beliau berkata walaupun dengan hormatnya menerima keputusan mahkamah, beliau kecewa kerana mahkamah memutuskan bahawa terdapat kepentingan peribadi di antara anak guamnya dalam kelulusan jaminan kerajaan berhubung pinjaman Kumpulan Wang Persaraan Diperbadankan (KWAP) RM4 bilion kepada SRC antarabangsa.


"Mahkamah memutuskan Najib mempunyai kepentingan peribadi apabila beliau mempengerusikan dua mesyuarat kabinet yang meluluskan jaminan kerajaan berhubung pinjaman RM4 bilion KWAP kepada SRC. Saya akan fikir ia adalah jelas bahawa faedah itu adalah rasmi," katanya.


Shafee juga pada persidangan itu membangkitkan isu yang menurutnya amat membimbangkannya berhubung kenyataan mahkamah mengenai pembelaan kepentingan negara.


Beliau berkata mahkamah telah berkata bahawa ia sebaliknya memalukan negara.


Beliau berkata, kesan kenyataan itu sama seperti fitnah dan ia tidak perlu kerana ia boleh menimbulkan persepsi serius terhadap anak guamnya.


“Saya rasa mengecewakan bahawa kenyataan seperti itu dibuat oleh mahkamah, bahawa ini bukan kepentingan negara tetapi hanya memalukan negara.


"Anda boleh katakan pembelaan mengenai kepentingan negara tidak berjaya dan itu akan menjadi penamat kepada perkara itu tetapi untuk pergi lebih jauh untuk mengatakan memalukan negara, saya fikir ia tidak perlu," katanya.


Shafee juga berkata mahkamah telah membuat keputusan bahawa Najib telah menguruskan mikro SRC International, tetapi tiada bukti sedemikian mengenai perkara itu dalam kes itu.


Beliau berkata Najib sebagai perdana menteri dan menteri kewangan pada masa itu, mempunyai 85 syarikat di bawah sayapnya, jadi beliau tidak akan mempunyai masa untuk menguruskan mikro syarikat itu.


Awal hari ini, Mahkamah Rayuan mengekalkan sabitan Najib terhadap tiga pertuduhan pecah amanah jenayah (CBT), satu pertuduhan salah guna kuasa dan tiga pertuduhan pengubahan wang haram membabitkan dana RM42 juta daripada SRC International.


Panel yang diketuai hakim Datuk Abdul Karim Abdul Jalil sebulat suara memutuskan bahawa Mahkamah Tinggi tidak melakukan sebarang kesilapan dalam mensabitkan kesalahan Najib dan menjatuhkan hukuman penjara 12 tahun dan denda RM210 juta.


Hakim Datuk Has Zanah Mehat dan Datuk Vazeer Alam Mydin Meera turut mengetuai.

bottom of page